低予算映画でアニメの絵コンテを参考にする理由・手塚治虫以来アニメの手法は工夫の宝庫

4通りの撮影法

映像を撮影する際、写す対象、つまり「被写体」と「カメラ」の関係を考えると、4通り考えられます。

  • 止まっているものを定位置から撮る
  • 動くものを定位置から撮る
  • 止まっているものを移動しながら撮る
  • 動くものを移動しながら撮る

それぞれ、想像してみてください。

 

「止まっているものを定位置から撮る」というのは、花や景色などを、三脚に固定したカメラで撮るような状態です。

 

「動くものを定位置から撮る」というのは、人や生き物、乗り物などが動いている様子を、三脚で固定したカメラで撮るような状態です。

 

「止まっているものを移動しながら撮る」というのは、空撮で東京タワーの上をぐるっと周りながら撮るような状態。

 

「動くものを移動しながら撮る」というのは、歩いている人を、カメラも一緒に移動しながら撮るような状態です。

 

昔の映画、例えばチャップリンの映画などは、基本的に「定位置から撮る」という映像の組み合わせで作られています。

「男はつらいよ」などの、オーソドックスなドラマなども、ほとんどの映像がこれです。

昔は、映画用のカメラというのはとても重たいものだったので、三脚にがっちりと固定して撮影するのが当たり前でした。

そうやって撮影した映像を効果的に組み合わせるノウハウが発展して作られた、映像のフォーマットがいまだに活用されているわけです。

この映像の特徴は、画面が落ち着いていて、見づらくならない、ということです。

一方で、「移動しながら撮る」というやり方で構成した映像は、

  • 躍動感が出る
  • 高級感が出る

という特徴があります。

 

もっと言うと、

  • なんとなくサマになって見える

ということもあります。

 

欠点としては

  • 失敗すると見づらい映像になってしまう
  • 撮影に手間が掛かり、撮影期間が長くなる

という事があります。

 

再三お伝えしているように、撮影期間が長くなると、映画制作自体が頓挫する確率が跳ね上がります。

ですから、「完成させる習慣・スキル」が身に付くまでは、撮影期間が長引いてしまう要素は、できるだけ排除した方が良いですよ、というアドバイスはさせていただきます。

 

ただ、こういうアドバイスはほとんど聞く耳を持たれません。

初心者の方ほど、高望みをして、「演出」にエネルギーを注ぎたがるものだからです。

 

もちろん、趣味の映画ですから、好きに撮ればいいのであって、「移動しながら撮る」ことで、より楽しめるのであれば、それで構いません。

私はこれまで何度も制作を頓挫させて、手伝ってくれた仲間の苦労を無駄にしてしまった反省があるので、かつての自分に対して助言しているような感覚を持ってしまうのだと思います。

 

実際、せっかく手軽に動画を撮影できる時代なのですから、「躍動感」が発生する「移動撮影」を体験してみることは有効でしょう。

合成映像と相性がいいのは「定位置からの撮影」

ここからは、純粋な映画作りの話ではありません。

私が提唱する、特撮映像(主に映像合成)を駆使した作品を作る場合の話です。

 

映像合成を駆使してシーンを形にするメリットは、「イメージの再現を最優先できる」ということです。

もちろん、合成技術が稚拙すぎると興ざめかもしれませんが、ある一定以上の品質で映像合成できるようになれば、可能性が広がります。

数万円から数十万円を払って、撮影スタジオを借りないと撮れないようなシーンを、数百円の材料費で作ったミニチュアセットの映像合成で再現できるとしたら、どうでしょう?

 

これは、デジタル映像をデジタル編集できるようになった現代ならではの、映像制作手法なんです。

 

そして、映像合成がしやすいのは、三脚に固定したカメラの映像に、定位置から撮影した映像をベースに合成することなんです。

改めて検討したい、アニメ的映像構成

昔の映画は、カメラが重かったせいで、定位置から映像を撮影していた、と言いました。

結果的に、昔の映画の映像は、映像合成がしやすい構図になっているので、とても参考になるのですが、難点は、「映像が古臭くなる可能性がある」という事です。

落ち着いた重厚な映像は作れるものの、移動撮影のような「躍動感」が出ないので、何というか、年寄り臭い映像になりがちなのは事実です。

 

ただ、同じように固定カメラ映像の組み合わせでも、エンタメ作品として十分な魅力を出しているものがあります。

それが、アニメーション映像です。

(話をシンプルにするために、最近の3DCGを使ったアニメーションは除外します)

 

実写作品で、撮影時にカメラを移動させると躍動感が出ると言いました。

もちろん、アニメーションでも同様に躍動感は出ますが、そのためにはコストが膨大に膨れ上がります。

カメラを移動させると、視点が変化するので、通常は1枚だけ用意すればいい背景の絵が、何十倍も必要になるからです。

 

そのため、通常は、背景は1枚の絵だけで表現できる映像を中心に、シーンを成り立たせようとします。

映像が単調に見えないように、ドラマチックに見えるように、さまざまな工夫をするわけです。

その結果、固定カメラ中心の映像であるにもかかわらず、ドラマとして楽しく、リズミカルに鑑賞できる映像作品になっています。

映像が古臭い、年寄り臭いという印象はないでしょう。

 

アニメーション作品は、絵柄の印象が強くなってしまうのですが、特にテレビ用の、予算が大きくないであろう作品については、絵柄を無視して「構図」と「構成」に注目して分析すると、映像合成を多用した実写映画にとって、参考になる手法が満載だと思います。

私も、映像の構成を意識してアニメーション作品を見てみようと思います。

 

参考になったら記事をシェアしていただけると幸いです。

(ブログ記事一覧)

DIY映画倶楽部のご案内

DIY映画倶楽部は、趣味で映画を作る同好会です。

現在は無料で第1期会員を募集中です。

主に、オンラインでのやり取りで、映像を短期間で完成させる手法を共有しています。

遠隔地に住んでいる方にでも、作品に参加していただけるような取り組みもしていくつもりです。

是非、案内をご覧ください。

DIY映画倶楽部の詳細はここをクリック

4 ways to shoot

When shooting a video, there are four possible ways to think about the relationship between the object to be photographed, that is, the “subject” and the “camera”.

  • Take a picture of a stationary object from a fixed position
  • Take a picture of a moving object from a fixed position
  • Shoot stationary objects while moving
  • Shooting moving objects while moving

Imagine each.

 

“Capturing a static object from a fixed position” is like taking a picture of a flower or landscape with a camera fixed on a tripod.

 

“Capturing a moving object from a fixed position” is like capturing a moving person, living thing, or vehicle with a camera fixed on a tripod.

 

“Shooting a stationary object while it is moving” is like taking an aerial shot while going around the top of Tokyo Tower.

 

“Shooting a moving object while moving” is like shooting a person walking while moving the camera along with them.

 

Older movies, such as Chaplin’s movies, are basically made from a combination of images that are “shot from a fixed position.”

Most of the images in orthodox dramas such as “Otoko wa Tsurai yo” are like this.

In the old days, movie cameras were very heavy, so it was common practice to mount them firmly on a tripod.

The video format created by developing the know-how to effectively combine the images shot in this way is still in use.

The feature of this image is that the screen is calm and does not become difficult to see.

On the other hand, the video composed by the method of “shooting while moving”

  • I feel a sense of dynamism
  • Feels luxurious

There is a feature.

 

In other words,

  • Somehow it looks summery

That’s what it means.

 

as a drawback

  • If you fail, the image will be difficult to see.
  • Takes time to shoot and takes longer

That’s what it means.

 

As I have said many times, the longer the shooting period, the higher the probability that the film production itself will be derailed.

Therefore, I would like to advise that it is better to eliminate factors that prolong the shooting period as much as possible until you acquire the “habits and skills to complete”.

 

However, such advice is seldom heard.

This is because beginners tend to have high expectations and want to pour energy into the “production”.

 

Of course, it’s a hobby movie, so you can shoot it as you like.

I regretted the fact that I had failed many times in the past and wasted the hard work of my colleagues who helped me, so I feel like I am giving advice to my former self. I think.

 

In fact, since we live in an era where we can easily shoot videos, it would be effective to experience “moving shooting” that creates a “dynamism”.

“Shooting from a fixed position” is compatible with composite video

From here on out, it’s not about pure filmmaking.

This is the case when creating a work that makes full use of special effects images (mainly video synthesis) that I advocate.

 

The advantage of making full use of video compositing to create a scene is that “priority can be given to reproducing the image.”

Of course, if the compositing technology is too naive, it may discourage interest, but if it becomes possible to synthesize video with a certain level of quality, the possibilities will expand.

What would it be like if scenes that could only be filmed by renting a studio at a cost of tens of thousands to hundreds of thousands of yen could be recreated by synthesizing a miniature set made with materials costing only a few hundred yen?

 

This is a video production method unique to the modern age where digital video can be edited digitally.

 

And what makes it easy to synthesize images is to synthesize images taken from a fixed position with images from a camera fixed on a tripod.

I want to reconsider, animation-like video composition

He said that in the old days, the camera was heavy, so the footage was shot from a fixed position.

As a result, the images of old movies have a composition that makes it easy to synthesize images, so it is very helpful, but the difficulty is that “the images may become old-fashioned.”

Although it is possible to create a calm and heavy image, it does not give the “dynamism” of moving shooting, so it is a fact that it tends to be an old-fashioned image.

 

However, in the same way, there is a combination of fixed camera images that is sufficiently attractive as an entertainment work.

That’s animation.

(To keep things simple, I’m excluding recent 3DCG animations.)

 

He said that moving the camera during filming in a live-action film creates a sense of dynamism.

Of course, animation also gives a sense of dynamism, but the cost increases enormously.

This is because moving the camera changes the point of view, so you will need dozens of times more background pictures than you would normally have to prepare just one.

 

For that reason, I usually try to make a scene around a video that can be expressed with just one picture for the background.

In order to prevent the images from looking monotonous and to make them appear dramatic, various measures are taken.

As a result, it is a video work that can be enjoyed rhythmically as a drama, even though it is mainly a fixed camera video.

You will not have the impression that the image is old-fashioned or old-fashioned.

 

In animation works, the impression of the picture becomes strong, but especially in the case of works for TV, which are not likely to have a large budget, if you ignore the picture and focus on “composition” and “structure”, analyze it. , I think that it is full of techniques that can be used as reference for live-action movies that use a lot of video synthesis.

I also want to watch animation works while being conscious of the composition of the video.

(This sentence was written by automatic translation)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です