低予算映画製作で伝統的手法に反する「背景合成」が圧倒的に有効な2つの理由とは?

理由1:ロケのコストをゼロに出来る

〇背景を合成する方法のおさらい

升田式スーパープリヴィズ法での映画作りは、映像はアニメーション作品のように

  • 背景
  • 被写体

を別々に撮影して、編集で合成します。

 

「何でわざわざそんな面倒なことをするの?」

という疑問はもっともなのですが、これが30年以上、余暇を利用して自主映画を作ってきた結果、たどり着いた、最も楽にイメージ通りのシーンを作り出す手法で、思いがけないメリットも多いんです。

 

スーパープリヴィズ法について簡単に解説すると、

  • 現地で背景映像を撮影する
  • 人物の代わりに人形を背景映像に合成する
  • 合成映像に仮音声を加えて最後まで編集を進める
  • 人物の映像をグリーンバック前でまとめ撮りする
  • 人形の映像と人物の映像をそっくり入れ替える

という手順で、映像を構築します。

 

第一段階にあるのが、「背景撮影」という作業です。

〇重宝するフリー素材

実は、ここでちょっとずるい方法として、「フリー素材」を活用する、という方法があります。

フリー素材というのは、著作権がフリーで、自分の作品に合法的に使える素材の事です。

写真や動画、音声、曲など、色々なものがあり、中には無料で入手できるものもあります。

 

背景映像として使えるものも多く、私もよく利用しています。

「全て自分たちで撮影した映像を使わなくていいのか?」という考えもあるでしょうが、「森林の上を飛ぶ空撮映像」など、ほんの数秒しか使わない映像を自分で手配して撮影するのは、割に合わなすぎると私は考えます。

 

例えば森のシーン。

魅力的な森の写真や映像のフリー素材を使って、背景にすることは可能です。

でも、問題がおきます。

 

1つのシーンは大抵、いくつかの別の映像を組み合わせて成り立っています。

例えば二人の人物がやり取りしているような場合、

  • ツーショット
  • Aのアップ
  • Bのアップ

などの組み合わせを繰り返して、会話のシーンにしているのが普通です。

そうすると、この3つの映像に、それぞれ違う角度で撮影した森の背景が必要なわけです。

 

フリー素材に運よく、同じようなテイストの別の写真が3種類以上見つかれば、成り立たせることは出来るかもしれませんが、そう都合よく素材を見つけられることはめったにありません。

そうなると、「1カットだけ単独で使用する背景」以外はフリー素材を使うのでなく、自分で撮影してきた方が現実的と言えます。

 

森のシーンであれば、実際にカメラを持って森に行き、撮影してくるという事です。

自分で撮影するので、必要になるであろう、さまざまな角度の映像を確保することが出来るはずです。

 

「結局、ロケに行っているじゃないか」と思うかもしれませんが、コストは全然違います。

出演者も他のスタッフも同行させず、イメージを持っている監督一人がカメラを持って行けば済む作業です。

人件費に換算すれば数分の一になることは、重大な違いです。

理由2:ベストな瞬間をシーンに使える

コストを掛けてロケーション撮影すれば、より良い映像が撮れると思うのは、実は幻想です。

 

そのシーンはあらかじめシナリオの段階、絵コンテの段階を経て、監督の頭の中にイメージが作られていきます。

でも、そのイメージにぴったりなロケ地でいざ撮影しようとすると、全然、イメージ通りの映像にならないことがほとんどです。

 

一番大きいのは、光の問題です。

大手の商業映画では、昼間の野外撮影でも大量の照明機材を使っていたりします。

それはなぜかというと、実際の太陽の光だけでは、イメージ通りの映像にならないからです。

 

例えば、目で見る分には綺麗な景色でも、撮影しようとすると人物が逆光で黒く映ってしまうことがあります。

大掛かりな照明やレフ版を使わなくても、カメラの設定で人物が明るく映るようには出来ますが、その代わりに背景は白く飛んでしまって

「わざわざここまで来て撮る必要あった?」

というがっかりな映像になりがちです。

 

もっとシビアなのは、時間との戦いです。

 

例えば「逆光で光るススキの原っぱの前を歩くヒロイン」というような映像。

いかにも映画的で、魅力的だと思いませんか?

 

でも、映画やドラマでよくみるこういうシーンの撮影は、万全の準備をして「もの凄い短時間」で一気に撮り切る技術力がないと実現しません。

挑戦してみると分かりますが、光の状態が理想的なのは、信じられないくらいの短時間なんです。

「ちょっと風が強いから待とう」

「横を走るトラックの音がうるさいから待とう」

「セリフを間違えた」

などと言っていると、1カットも撮れずに終わります。

 

無理やり撮影しても、

「わざわざ天気のいい日の夕日を待って撮影したのに、こんな映像になっちゃうの?」

というがっかりな映像になります。

これが、太陽の動きと競争する必要がある、昼間の野外撮影のネックなんです。

 

ススキの野原のような、「絶妙な光の状態」を背景にして、綺麗なシーンを作りたいと思ったら、背景映像合成は最強です。

 

理想的な光の状態が5分間しか無かったとしても、背景だけの撮影なら、十分に間に合います。

必要なパターンとして例えば3つの角度で撮影する場合、練習も兼ねてA、B、C、の位置に移動して撮影することを繰り返すことをおススメします。

光の状態を見て「まだ早いかな」といううちに1巡しながら撮影し、「もう暗すぎるな」と思うまで何度も同じパターンで撮影するのが安全です。

 

最適な夕日の角度になるはずの時間に、ちょうど雲がかかって暗くなる、という事は当たり前に起きます。

繰り返し撮影しておけば、次善策としてその前後の映像が使えるはずです。

 

人物撮影はグリーンバック前で別撮りなので、演技や照明にこだわって、たっぷり1時間掛けて撮影しても何の問題もありません。

結果、不自然な撮影方法の合成映像の方が、理想のイメージに近い映像になるんです。

 

基本的には、脚本に沿って背景映像を撮影していきますが、今しか撮れない「旬の景色」はとりあえず撮影してストック映像にしておくことをおススメします。

例に挙げた「ススキの野原」などは理想的なストック映像です。

 

何故か、手に入らなくなると欲しくなるのが、こういう「季節の素材」です。

今、手元にストーリーが無かったとしても、すぐに進められる作業が、こういう「背景用ストック映像の撮影」です。

スマホでも十分なので是非、やってみてください。

 

参考になれば幸いです。

DIY映画倶楽部のご案内

DIY映画倶楽部は、趣味で映画を作る同好会です。

現在は無料で第1期会員を募集中です。

主に、オンラインでのやり取りで、映像を短期間で完成させる手法を共有しています。

遠隔地に住んでいる方にでも、作品に参加していただけるような取り組みもしていくつもりです。

是非、案内をご覧ください。

DIY映画倶楽部の詳細はここをクリック

Reason 1: Location cost can be reduced to zero

Recap of how to synthesize the background

The Masuda-style Super Previs method makes the film look like an animation.

  • background
  • subject

are shot separately and combined in editing.

 

“Why are you doing such a troublesome thing?”

This is a legitimate question, but after more than 30 years of making independent films in my spare time, this is the easiest way to create scenes exactly as I imagined them, and there are many unexpected benefits.

 

To briefly explain the Super Previs method,

  • Shoot a background image on-site
  • Synthesize a doll into the background image instead of a person
  • Add temporary audio to the composite video and proceed with editing to the end
  • Take a group of images of people in front of a green screen
  • Swap the image of the doll and the image of the person completely

Follow the steps to build the video.

 

The first stage is the work of “background shooting”.

Useful free materials

Actually, there is a way to use “free materials” as a slightly sly method here.

Free materials are materials that are copyright-free and can be used legally in your own work.

There are various things such as photos, videos, sounds, songs, etc. Some of them are available for free.

 

There are many things that can be used as background images, and I often use them.

You might think, “Do we have to use all the footage we shot ourselves?” I think it’s too much to pay for.

 

For example, the forest scene.

It is possible to use free material of attractive forest photos and videos as a background.

But I have a problem.

 

A scene is usually made up of a combination of several separate images.

For example, if two people are interacting,

  • two shot
  • Up of A
  • B up

It is common to repeat such combinations to create conversation scenes.

So, for these three images, I need a forest background shot from a different angle.

 

If you are lucky with free materials and find three or more different photos with a similar taste, you may be able to make it work, but it is rare that you can find materials so conveniently.

In that case, it is more realistic to take your own shots instead of using free materials except for “backgrounds that are used alone for one shot”.

 

If it’s a forest scene, I actually go to the forest with a camera and shoot it.

Since you’ll be filming yourself, you should be able to get footage from different angles that you’ll need.

 

You may think, “After all, I’m going to the location,” but the cost is completely different.

No performers or other staff are allowed to accompany the film, and the director who has an image of the film only needs to bring the camera.

It is a significant difference that it will be a fraction of the cost when converted to labor costs.

Reason 2: Use the best moments for scenes

It’s actually an illusion to think that you can shoot better footage if you shoot on location at a cost.

 

The scene goes through the scenario stage and the storyboard stage in advance, and an image is created in the director’s head.

However, when you try to shoot in a location that is perfect for that image, most of the time the image doesn’t turn out exactly as you imagined.

 

The biggest problem is light.

Major commercial movies use a large amount of lighting equipment even when shooting outdoors in the daytime.

The reason for this is that the actual sunlight alone does not produce the desired image.

 

For example, even if the scenery is beautiful to the naked eye, when you try to shoot it, the person may appear black due to the backlight.

You can make the person appear brighter by adjusting the camera settings without using large-scale lighting or a reflector, but instead the background will be blown out white.

“Was it necessary to come all the way here to take pictures?”

It tends to be a disappointing image.

 

The more serious one is the race against time.

 

For example, an image such as “a heroine walking in front of a field of pampas grass that shines in the backlight”.

Don’t you think it’s very cinematic and charming?

 

However, shooting such scenes that are often seen in movies and dramas cannot be realized without the technical ability to shoot all at once in an “extremely short time” after thorough preparation.

If you give it a try, you’ll find that ideal lighting conditions are incredibly short.

“Let’s wait because the wind is a little strong.”

“Let’s wait because the sound of the truck running next to us is noisy.”

“I made a mistake in my lines”

If you say something like that, it will end without taking a single cut.

 

Even if you shoot by force,

“I took the time to wait for the sunset on a sunny day, but the image turned out like this?”

It will be a disappointing image.

This is the bottleneck of daytime outdoor photography where you have to compete with the movement of the sun.

 

If you want to create a beautiful scene with the background of “exquisite lighting conditions” like a pampas grass field, background video synthesis is the best.

 

Even if you only have five minutes of ideal lighting conditions, that’s plenty of time to capture just the background.

For example, if you want to shoot at three angles as a necessary pattern, we recommend that you repeat shooting by moving to positions A, B, and C as a practice.

It is safer to take the same pattern over and over again until you feel that it is too dark.

 

It is only natural that clouds cover the sky at exactly the time when the sun should be at its optimum angle.

If you shoot repeatedly, you should be able to use footage before and after as a workaround.

 

The portrait shot is taken separately in front of the green screen, so there is no problem even if you stick to the acting and lighting and spend a full hour shooting.

As a result, the composite image of unnatural shooting method is closer to the ideal image.

 

Basically, we will shoot the background video according to the script, but we recommend that you shoot the “seasonal scenery” that you can only shoot now and keep it as stock footage.

For example, “Pampas field” is an ideal stock footage.

 

For some reason, it’s these “seasonal ingredients” that you want when you can’t get them.

Even if you don’t have a story at hand right now, the work that can be done immediately is this kind of “shooting stock footage for the background.”

A smartphone is enough, so please try it.

 

I’m glad if you can use it as a reference.

(This article was written by automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です