過去の成功例から見る「超低予算映画」の方が大きな可能性がある事実

「つまらない」と感じる映画

あなたも、映画を見て「つまらない」と感じる事があるでしょう。

もちろん私も同じです。

 

でも、映画には「楽しむ技術」も必要で、何にでも揚げ足を取ったり、「現実にはあり得ない」というような批判をするような人になっては悲劇です。

気を付けるようにしたいものです。

 

その上で、やはり「つまらない」と感じる映画は存在します。

ところが、改めて「何故つまらないのか?」を分析しようとすると、これは簡単ではありません。

 

私の場合

  • 物語に興味を持てなかった
  • 登場人物の行動に納得が出来なかった
  • 登場人物に魅力を感じなかった
  • 内容が良く分からなかった
  • うるさかった

という理由が多いような気がします。

低予算だとつまらない?

昔であれば、素人の観客が「日本映画は予算が無いからね」と分かったような言い方をすることが多かったのですが、ほとんどの場合、これは違うと思います。

「予算と迫力」

は比例しても、

「予算と面白さ」

は単純に比例しないからです。

 

特に昔の日本映画の場合は、10倍の予算を掛けて、着物を本物の職人に作らせたりすることが多かったのですが、それによって興奮するのは現場の人たちだけです。

画面で見ても、せいぜい魅力は一割増くらいにしかなりません。

 

大ヒットした「マトリックス」は経費節約のため、衣装はほとんどビニール製の安価な素材で作られていたそうです。

あの映画を見て「衣装の素材が良ければ、もっと面白くなったのにね」という人はいないと思います。

 

「面白さ」の要素はさまざまで、大掛かりなスペクタクルシーンで面白さを出すタイプの映画を、低予算で作ろうとしても無理があるかもしれません。

映像がチャチで興ざめになりがちだからです。

 

でも、そんなタイプの映画はごくわずかです。

よく思い返してみてください。

 

「この映画、話は面白かったのに、映像がチャチくて勿体無かったね」

という映画がどれだけありますか?

大抵の場合、「映像」以前に、話がつまらなかったのではありませんか?

 

自分で映画を作ってみると、「つまらない映画」が完成していく過程を体験することになります。

映像化する以前の、脚本段階で、十分に面白い作品に仕上げる必要があるのに、ほとんどの場合、脚本の完成度が低い状態で映像化作業に入ってしまいます。

商業作品の場合はいろいろな制約や約束事があって、それに納期が厳密です。

脚本作成の力量が足りないとこうなりがちです。

 

「後はなんとか映像の魅力でカバーしよう」となっても、大抵の場合はカバーできず、「つまらない」という印象が強くなります。

「役者の熱演でなんとかカバーしよう」などと思うと、それに加えて「うるさかった」という悪印象が追加されてしまいます。

 

結論としては、「低予算であることがつまらなさの原因であることは少ない」ということです。

面白さのほぼ全ては、紙と鉛筆レベル、つまり脚本で決まるんです。

超低予算映画のメリット

とは言っても、「プロの脚本家でさえなかなか面白い脚本の作品が作れないのに、私たちがそれ以上のものを作れないだろう」という話です。

 

もちろん、物語づくりの教科書的な本や講座で勉強することは、とても有効ですし、是非、続ける必要があります。

最低限の知識と技術を使うことで、最低限の面白さを担保した映画も作れるはずだからです。

 

そうなると、何千万円、何億円も人のお金を使って作る商業映画よりも、個人の小遣いレベルの資金で作れる超低予算のDIY映画の可能性が広がります。

 

一言で言えば、超低予算映画は、慣れれば誰にでも作品が量産できるので、「面白いとはどういうことか」を探せるんです。

借金をして作った映画を「つまらなかった」と評価されると立ち直れませんが、超低予算映画なら、「じゃあこんなのはどう?」と次のトライが簡単にできます。

  • 思いついたアイデアを試せる
  • 気楽に参加できる

というのが超低予算映画の大きなメリットです。

実は、出来の良し悪しに関わらず、「やりたい事を形にする」ということで、非常に大きな達成感を味わえます。

そして、一つを形にすることで別のアイデアが浮かぶようになるので、「やめられない遊び」になってしまうんです。

 

超低予算映画では、完全無欠な大作映画はそもそも目指しません。

目指すのは「トップレベルのB級映画」です。

そう割り切ると、細かいアラを気にして、製作が進まない、ということを防げます。

 

まずはスピード重視で作ってみると、

  • 映画作りの楽しさと難しさ
  • 製作における課題解決の面白さ

を味わえます。

 

そうすると、映画を見たときの楽しみ方の種類が増えて、それまでは「つまらなかった」としか思えなかった映画の中に、いろいろと「面白味」を発見できるようになります。

 

参考になれば幸いです。

DIY映画倶楽部のご案内

DIY映画倶楽部は、趣味で映画を作る同好会です。

現在は無料で第1期会員を募集中です。

主に、オンラインでのやり取りで、映像を短期間で完成させる手法を共有しています。

遠隔地に住んでいる方にでも、作品に参加していただけるような取り組みもしていくつもりです。

是非、案内をご覧ください。

DIY映画倶楽部の詳細はここをクリック

Movies that feel boring

You, too, may find yourself feeling “boring” when you watch a movie.

Of course I am too.

 

However, movies also require “enjoyment skills”, and it would be a tragedy if we were to be the kind of people who would get frustrated with everything or criticize things like “this is impossible in reality.”

I want you to be careful.

 

On top of that, there are movies that still feel “boring”.

However, if you try to analyze “Why is it boring?” again, this is not easy.

 

My situation,

  • i wasn’t interested in the story
  • I couldn’t believe the actions of the characters.
  • I didn’t feel attracted to the characters.
  • I didn’t understand the content
  • That was Noisy

I think there are many reasons.

Boring on a low budget?

In the old days, amateur audiences would often say things like, “Japanese movies don’t have a budget,” but in most cases, I don’t think this is the case.

“Budget and Power”

is proportional to

“Budget and Fun”

is simply not proportional.

 

Especially in the case of old Japanese movies, it was common to spend ten times the budget and have real craftsmen make the kimonos, but the only people who get excited about it are the people on set.

Even if you look at the screen, the charm is only about 10% increase at best.

 

The Matrix, which was a big hit, is said to have been made mostly of cheap plastic material in order to save costs.

I don’t think anyone would look at that movie and say, ‘If the materials for the costumes were better, it would have been more interesting.’

There are various elements of “interesting”, and it may be impossible to make a movie with a large spectacle scene on a low budget.

This is because the images tend to be chaotic and disappointing.

 

But there are very few movies of that type.

Think about it.

 

“This movie had an interesting story, but it was a shame that the images were so messed up.”

How many movies are there?

In most cases, the story was boring before the “video”, wasn’t it?

 

If you try to make a movie yourself, you will experience the process of completing a “boring movie”.

Even though it is necessary to create a sufficiently interesting work at the screenplay stage before it is made into a film, in most cases, the filming process starts with the script not yet complete.

In the case of commercial works, there are various restrictions and conventions, and deadlines are strict.

If you don’t have enough script writing skills, it tends to be like this.

 

Even if you say, “I’ll somehow cover it with the charm of the video,” in most cases it can’t be covered, and the impression of “boring” is strong.

If you think, “I’ll cover it up with the actor’s passionate performance,” it will add a bad impression of “it was noisy”.

 

The bottom line is that low budgets are rarely the cause of boredom.

Almost all of the fun is at the paper-and-pencil level, the script.

Advantages of ultra-low budget movies

Having said that, he said, “Even professional screenwriters can’t make interesting screenplays, but we can’t make more than that.”

 

Of course, it is very effective to study in textbook-like books and courses on storytelling, and it is necessary to continue.

By using the minimum amount of knowledge and technology, you should be able to make a movie that guarantees the minimum amount of fun.

 

In that case, the possibilities for ultra-low-budget DIY movies that can be made with personal pocket money will expand, rather than commercial movies that use people’s money of tens of millions or hundreds of millions of yen.

 

In a nutshell, super-low-budget movies can be mass-produced by anyone once they get used to them, so you can find out what it means to be “interesting.”

If a movie made with debt is evaluated as “boring”, I can’t get over it, but if it’s an ultra-low budget movie, I can easily try the next one.

  • test your ideas
  • feel free to participate

That’s the big advantage of ultra-low-budget movies.

In fact, regardless of how good or bad the work is, you can enjoy a great sense of accomplishment by “giving shape to what you want to do.”

And by giving form to one thing, another idea comes to mind, so it becomes “play that can’t be stopped.”

 

Ultra-low-budget movies don’t aim to be flawless blockbusters in the first place.

The goal is to make a top-level B-movie.

By doing so, you can prevent production from slowing down due to worrying about small details.

 

First of all, if you make it with emphasis on speed,

  • The joys and difficulties of filmmaking
  • Fun of solving problems in production

You can taste

 

This will increase the variety of ways you can enjoy watching movies, and you will be able to discover various “interests” in movies that you thought were “boring” until then.

 

I’m glad if you can use it as a reference.

(This article was written by automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です