洞窟出口のミニチュアメイキングの解説・撮影用のジオラマは耐久性時間は30分で良いと割り切る

背景映像はミニチュアを合成するという手法を多用する

(下記は動画テロップからの書き出しを元にしています。内容は動画でお楽しみください)

 

今回は、探検映画「ツングースの楽園」から洞窟出口のミニチュアセットの工作を紹介します。

洞窟の出口なんですが、実際にそんな絵コンテで描いたような風景の場所がないので、当初から映像合成を使って表現しようとは考えていました。

やはり「引きの映像」は画面映えとして欲しかったので1カット分はミニチュアセットを使うことにしました。

ミニチュアで作るといっても、登場するのはほんの数秒。ですから、費用対効果の観点から、あまり時間をかけて丁寧な工作はしていられません。せいぜい1時間くらいでミニチュアセットを作ってさっと撮影してしまおうということにしました。

 

費用対効果と言いましたが、実際に味わいたくないのは「こんなに手間をかけて作ったのに、この程度しか登場しないのか。あの努力を別の部分に向ければよかった」という感情です。

実は、私が映像を作り始めたころから、その課題は感じていたんです。

一方で、明らかに手を抜いて「それらしく見せるための工夫」だけで作った映像の方が出来が良かったりして、そのギャップに痛快さを感じることも多かったんです。

そんなわけで、今回は徹底した手抜き工作で「それらしく見せる」ことに徹しています。

 

段ボールの空き箱にセットを作るわけですが、塗装もしないで仕上げようということで、実際の石を使います。

洞窟の出口の向こう側から光が差し込んでいるのを表現するために箱に穴をあけています。

雪が吹き込んだ斜面は粘土を詰めて成形しますが、発泡スチロールを隙間にはめて使う粘土の量を節約しています。

粘土はいつもの石粉粘土というやつです。

これを発泡スチロールと石の間に詰め込んで、ちょうど「洞窟の出口から雪が吹き込んでいる」という形を表現しようとしています。石は段ボール箱に固定してませんから、本当に撮影して使い捨てるという状態です。

 

石粉粘土の上から石膏の粉をまぶして雪を表現しています。本当のジオラマであれば、固定させるために粉を接着する必要があるんですが、今回はすぐに撮影して出番はおしまいという形なので、筆で粉をなじませるだけです。

 

洞窟の天井も、石をはめて表現します。石の間にアルミホイルを詰め込んでいます。これは向こう側からの光が漏れないようにしているんです。

そして、箱の上面に蓋をしてしまうと、暗い洞窟のセットが一通り完成です。

穴が空いていると、向こう側(部屋の中)が見えてしまいますから、ティッシュペーパーを被せて、その外側からライトで照らすという形で撮影をしています。

光を調整して、岩肌の感じと雪の感じがちょうどいいところを使おうというわけです。

出来上がりの映像では、このミニチュア映像に人物の画像を切り抜いて、画面にはめ込むことでスケール感を出しています。

実際の雪が積もっている中で撮影した人物映像と組み合わせて、この洞窟の出口の場面を本編の中では表現しています。

イメージ優先で想定した場面を、できるだけそのままの形で映像として再現するためには、このようなミニチュアとの合成が有効と考えています。

いかがでしょうか。参考になれば幸いです。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

Explanation of the miniature making of the exit of the cave ・The diorama for shooting is divisible with a durability time of 30 minutes.

The background video often uses the technique of synthesizing miniatures

(The following is based on the export from the video telop. Please enjoy the content in the video)

 

This time, I will introduce the crafting of the miniature set of the cave exit from the exploration movie “Tungus paradise”.

It’s the exit of a cave, but since there’s no place where you can actually draw a scene like that in a storyboard, I was thinking of using video synthesis to express it from the beginning.

After all, I wanted the “pulling image” to look good on the screen, so I decided to use a miniature set for one cut.

Even if you make it in miniature, it only takes a few seconds to appear. Therefore, from the point of view of cost-effectiveness, it is not possible to spend a lot of time working carefully. I decided to make a miniature set in about an hour at most and shoot it quickly.

 

I said cost-effectiveness, but what I really don’t want to experience is the feeling that “I put so much effort into making it, but only this much appears? I should have put that effort into other parts.”

Actually, I’ve been feeling that problem ever since I started making videos.

On the other hand, there were times when the video that was clearly made by cutting corners and just “making it look like it” was better, and I often felt that gap that made me feel thrilled.

That’s why, this time, I’m trying to “look like it” with thorough shoddy work.

 

The set is made in an empty cardboard box, but since we are going to finish it without painting, we use actual stones.

I made a hole in the box to express the light coming in from the other side of the cave exit.

The snow-blown slope is filled with clay and molded, but the amount of clay used is reduced by fitting styrofoam in the gaps.

The clay is the usual stone powder clay.

I’m trying to express the shape of “snow blowing in from the exit of a cave” by stuffing it between the styrofoam and the stone. The stone is not fixed in a cardboard box, so it is really a state of shooting and throwing it away.

 

Snow is expressed by sprinkling gypsum powder over the gypsum clay. If it were a real diorama, it would be necessary to glue the powder to fix it in place, but this time we will shoot immediately and finish the work, so all we have to do is apply the powder with a brush.

 

The ceiling of the cave is also expressed with stones. I stuff aluminum foil between the stones. This prevents light from leaking from the other side.

And when you put the lid on the top of the box, the dark cave set is complete.

If there is a hole, you can see the other side (inside the room), so I cover it with tissue paper and illuminate it from the outside.

By adjusting the lighting, I try to use a place where the texture of the rock surface and the texture of the snow are just right.

In the finished video, the image of the person is cut out from this miniature video and inserted into the screen to create a sense of scale.

In combination with the footage of people shot in the actual snow, the scene of the exit of this cave is expressed in the main story.

We believe that compositing with miniatures like this is an effective way to reproduce scenes that we envisioned with image priority as a video as much as possible.

What do you think. I’m glad if you can use it as a reference.

 

(This sentence was written by automatic translation)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です