コロナ時代の映画作り
2020年最大の出来事といえば、議論の余地なくコロナ騒動でしょう。
これまでも、インフルエンザなどで毎年多くの方々が亡くなっていますが、新型コロナは一発で人々の生活様式を激変させました。
今後は、あらゆる活動において、
- 感染症対策ができているか
- 感染率を少しでも下げる工夫がされているか
という点が、重要視されることになるでしょう。
映画やドラマの制作現場では、基本的に大人数がひしめき合っているので、新しい体制の確立までしばらくの間は、相当な苦労がある筈です。
私達が趣味で行う自主映画、DIY映画でも、もちろん対策は必要です。
しかし、圧倒的にスタッフや出演者の数が少ないので、感染リスクは比較的低く抑えられるでしょう。
そして、図らずも、私が今後、全面的に採用して行こうとしている「升田式スーパープリヴィズ法(SP法)」は、コロナ対策としても非常に有利に働きます。
このSP法では、基本的に出演者を、グリーンバックの背景の前で、一人ひとり別々に撮影します。
これは、編集作業でクロマキー合成を行う時に、一人ひとり個別の映像の方が、きれいに合成しやすい事が理由です。
その撮影方式を利用すると、同時に登場する出演者のスケジュールが合わなくても、都合の付く人から順に撮影を進められるので、撮影待機期間を少なくできます。
極端に言えば、ヒロインの配役が決まっていなくても、その他の登場人物の撮影はどんどん進められるのが、この方式の利点です。
(もちろん、芝居として邪道なことは承知の上です)
つまり、SP法で撮影をすると、ただでさえ、出演者、スタッフが少ない「趣味の映画作りの現場」を、さらに少人数で回せるようになるわけです。
実際、荷物運びやセッティングに余裕はないものの、私は、大抵の場合、出演者と二人だけで撮影を行なっています。
上手く画面設計をして、計画を立てさえすれば、数人の出演者が同時に登場しているシーンでさえ、監督兼カメラマンと出演者の、たった二人ずつの撮影による映像素材の組み合わせで、成り立たせることができます。
このように、現場の人数を少なく保つことは、感染リスクを最低限に抑えるために有効だと言えるでしょう。
現在、制作中の探検映画でも、1シーンのみ、まだ未撮影のシーンがあります。
3人の出演者が登場するシーンですが、実際に撮影したのは私が一人で自作自演した一人分だけで、残りの2人はスケジュール調整中です。
ただ、SP法で制作しているので、未撮影の2人分も、人形を使った仮映像を組み合わせて、編集作業を進めています。
SP法は、私が長年課題にしてきた、
- 制作期間の短縮
- コスト削減
を実現するために確立した手法でしたが、結果的に「コロナ時代に安全に映画を作る対処法」としても有効な方法になっていました。
この手法は、udemyで公開中の
「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編/「脚本」「絵コンテ」の基礎から簡単なデジタル合成の応用まで」
でも基本的なところを解説しています。
いずれは、この講座で紹介する手法や考え方をマスターした人の中からメンバーを厳選して、映画制作集団を作る構想を持っていますので、ご興味のある方は受講してみてください。
公開し次第、またお知らせさせていただきます。
最後までお読みいただきましてありがとうございました。
DIY映画倶楽部のご案内
創作活動としての映画製作は最高に楽しいものです。
昔はネックだった撮影・編集環境も、現代では簡単に手に入ります。スマホをお持ちの時点で最低限の環境はすでに揃っているとも言えます。
- 趣味がない人。新しい趣味で楽しみたい人
- 自分の創作がしたい人
- 映像作品に出演して目立ちたい人、目立つ必要がある人
にとっては最適の趣味であることに間違いありません。
ただ、実際の映画製作には多くの工程があり、全てのノウハウを一人で身に付けて実践しようとすると大きな労力と長い時間が必要になります。
DIY映画倶楽部は入会費無料の映画作り同好会です。
広い意味でのストーリー映像を作るためのノウハウを共有し、必要であれば技術的な支援もしながら、あなたの創作活動をお手伝いします。
詳しくは以下の案内ページをご確認ください。
Filmmaking in the COVID Era
The Unprecedented Impact of COVID-19
The most significant event of 2020 was, without question, the global COVID-19 pandemic. While seasonal influenza has historically caused many deaths each year, COVID-19 drastically altered how we live virtually overnight.
From now on, activities across every field will be judged by whether they incorporate infection prevention measures or efforts to reduce transmission risks, even slightly.
In professional film and television productions, the crowded nature of sets will necessitate significant adjustments to working methods—a process that is likely to require considerable effort.
Even in hobbyist and DIY filmmaking, precautions are necessary. However, the comparatively smaller scale of these productions means lower overall infection risks.
Interestingly, the Masuda-Style Super Previsualization Method (SP Method) I plan to fully adopt in the future also proves to be exceptionally advantageous for COVID-19 safety measures.
The SP Method: Designed for Safety and Efficiency
In the SP Method, actors are filmed individually against a green screen background. This approach facilitates cleaner chroma-key compositing during post-production since individual footage is easier to combine seamlessly.
This method allows filming to proceed according to the availability of each actor, reducing downtime caused by scheduling conflicts. Remarkably, even without casting the lead heroine, the other characters’ scenes can move ahead—an undeniably practical advantage. (I fully acknowledge that this approach may go against traditional acting principles.)
By utilizing the SP Method, the already small-scale cast and crew of hobbyist productions can be reduced even further.
In practice, I typically shoot with just two people: myself as director and camera operator, and one actor. With thoughtful screen design and planning, even scenes featuring multiple characters can be created by filming actors in pairs or individually and compositing their footage.
This approach ensures the number of people on set remains minimal, effectively mitigating infection risks.
A Real-World Example
In my current adventure film project, there’s one scene featuring three characters that remains partially incomplete. Thus far, I’ve only filmed one character—played by me through self-acting—while the other two roles are pending schedule adjustments.
Thanks to the SP Method, I’ve been able to continue editing by using stand-ins, such as dolls, to represent the unfinished characters in preliminary footage.
From Efficiency to Pandemic Safety
Originally developed to address my long-standing challenges of reducing production time and lowering costs, the SP Method has unexpectedly evolved into an effective solution for safe filmmaking during the COVID era.
This technique is also explained in my Udemy course, Practical Story-Driven Video Production: From Script and Storyboard Basics to Simple Digital Compositing.
In the future, I aim to create a dedicated filmmaking collective by selecting members from those who have mastered the techniques and principles outlined in this course. If you’re interested, please consider enrolling! Further updates will be announced as they become available.
Thank you for reading!

