背景カメラマンの仕事とは?
全く新しい映画の作り方
通常の映画は、それぞれのシーンとして使う場所に俳優を連れて行って、そこで演技を撮影して編集して作っていくものです。
それに対し、私が提唱している「スーパープリヴィズ方式」は、舞台となる「背景の映像」だけ先に撮影します。
次に、人形を「グリーンバック撮影」と呼ばれる手法で撮影して、背景の映像に合成して編集を進めます。
人形だけが登場する、全編映像が先に出来上がるわけです。
そうすると、人物の撮影をする前に、あらかじめ映像の流れがチェックできて、追加撮影や撮り直しという大きなコストが節約できます。
また、人物の撮影を始める前に、BGMや背景の音響なども整えていく事ができます。
そして、最後に出演者を「グリーンバック撮影」して人形の映像と入れ替えます。
出演者は各自の都合に合わせて、一人ひとりまとめて一箇所で撮影するので、場合によっては会ったことのない人同士が共演したり、一人何役も演じることもできます。
これが、升田式「スーパープリヴィズ方式」による映画製作です。
もちろん、細かなデメリットは様々ありますが、最も大きなメリットは、「圧倒的に短期間」「低コスト」で物語を映像化できるとことです。
「そんなものは映画ではない」「作る意味がない」という価値観の人には、全くオススメしない手法です。
しかし、私はあえて、「通常の映画の撮り方」は、お金や時間のある、他の人に任せて、今後、升田式「スーパープリヴィズ方式」で作品を量産するつもりでいます。
独特の作業である「背景撮影」
このやり方では、物語を作った後、「ラフな絵コンテ」を作り、その「ラフな絵コンテを元に、「背景」の撮影をします。
感覚としては、かつてのロケハンも兼ねた作業です。
ロケハンというのは、元々は「撮影をする場所」を探して、下見をすることです。
- ここに俳優が来て、撮影をするためにはどんな問題があるか
- 移動時間がどれくらい掛かるか
- トイレは近くにあるか
という事を考えながら、ロケハンする必要があったわけです。
しかし、「背景カメラマン」という役割は、そういった考慮は無用です。
その場で、「背景の本番撮影」を一人で済ませて、作業完了です。
その後、その場所には、誰一人行かずに、その場所のシーンを後から作るのが、スーパープリヴィズ方式の特徴です。
背景の撮影は、それほどシビアなものではありません。
その場所で俳優が芝居をする、「色々なパターン」を想定して、「通常映り込むであろう背景」を撮影しておくだけです。
多くの場合は静止画で済みますが、漏れがないようにするために、私は「ビデオカメラ」を使って、動画撮影をしています。
広い画角に設定したカメラを録画状態にして、任意の位置で、ぐるっと周囲を見渡しながら周囲の景色を撮影します。
これを繰り返して、その場所で考えられる背景を、もれなく撮影するようにしています。
静止画を使うのであれば、手持ちカメラで構いません。
撮影した動画から、静止画を書き出して使います。
背景に動いているものが写っている場合、例えば
- 川の水
- 桜の花びらが散っている
- 落ち葉が散っている
- 草が揺れている
というような場合は、三脚に固定したカメラで1分程度撮影します。
時間は、1分程度あれば十分だと思います。
この背景用に撮影してきた映像は、素材としてストック化します。
例えば、今回の映画のために撮影してきた背景の映像でも、別の映画でも使えるのであれば使って構わないわけです。
あるいは、「使い道は考えてはいないけれども、景色が綺麗だから背景だけ先に撮影しておこう」とか、海に行ったついでに「浜辺の背景」を撮影して、ストックすることが有効です。
こういったストックがたまることによって、その後、映画を作る時に、「この背景映像が使えるから、こういうシーンにしよう」というような選択もできるようになります。
ストックが溜まれば溜まるほど、撮影期間は短縮できます。
背景撮影の分担という新しい関わり方
また、この「背景カメラマン」の撮影方法を身に付けることにより、例えば、「遠方に住む人が、自分の地元の背景を撮影して提供する」ということで、その映画に関わることが出来るようになります。
海のない土地に住む人が、浜辺のシーンを作りたい時に、「海の背景の撮影を依頼する」というやり方ができるわけです。
そういった意味でも、「背景カメラマン」という役割を作ることが、新しい映画の作り方の一端を担うようになると思います。
参考になれば幸いです。
DIY映画倶楽部のご案内
創作活動としての映画製作は最高に楽しいものです。
昔はネックだった撮影・編集環境も、現代では簡単に手に入ります。スマホをお持ちの時点で最低限の環境はすでに揃っているとも言えます。
- 趣味がない人。新しい趣味で楽しみたい人
- 自分の創作がしたい人
- 映像作品に出演して目立ちたい人、目立つ必要がある人
にとっては最適の趣味であることに間違いありません。
ただ、実際の映画製作には多くの工程があり、全てのノウハウを一人で身に付けて実践しようとすると大きな労力と長い時間が必要になります。
DIY映画倶楽部は入会費無料の映画作り同好会です。
広い意味でのストーリー映像を作るためのノウハウを共有し、必要であれば技術的な支援もしながら、あなたの創作活動をお手伝いします。
詳しくは以下の案内ページをご確認ください。
What Does a Background Cinematographer Do?
A New Way to Make Films
In traditional filmmaking, actors are brought to each location, where their performances are filmed and edited into scenes.
In contrast, the “Super Previz Method” I advocate begins by filming only the background footage first.
Next, puppets are filmed using green screen techniques and composited into the backgrounds. The entire film is first assembled using puppet footage.
This allows you to preview the flow of the film before shooting any live actors, saving significant time and cost on reshoots and adjustments.
You can also prepare background music and sound design before filming the actors.
Finally, the actors are filmed against a green screen and swapped in for the puppets.
Each actor is filmed individually, according to their schedule, in a single location. This allows for actors to “co-star” without ever meeting, or for one person to play multiple roles.
This is the Masuda-style “Super Previz Method.”
The Power of Background-First Filmmaking
While there are minor drawbacks, the biggest advantage is that it allows you to produce narrative films in a short time and at low cost.
If you believe “that’s not real filmmaking” or “there’s no point in making something like that,” this method isn’t for you.
But I’ve chosen to leave traditional filmmaking to those with time and money, and focus on mass-producing films using the Super Previz Method.
The Unique Role of the Background Cinematographer
In this method, after writing the story, you create a rough storyboard and then shoot the backgrounds based on it.
It’s similar to traditional location scouting, but with a twist.
Location scouting usually involves checking:
- Whether the location is suitable for actors
- How long it takes to get there
- Whether there are restrooms nearby
But a background cinematographer doesn’t need to worry about any of that.
They simply go to the location, shoot the background footage alone, and the job is done.
No one else ever needs to visit the location. The scene is built later using compositing.
How to Shoot Backgrounds
Background shooting isn’t overly strict.
You just need to capture the kinds of backgrounds that would normally appear in the scene.
Still images are often enough, but to avoid missing anything, I use a video camera.
I set the camera to a wide angle, hit record, and slowly pan around the area to capture the surroundings.
This process is repeated to ensure full coverage of the location.
If using stills, handheld cameras are fine. You can extract still frames from the video later.
If the background includes movement—like:
- Flowing water
- Falling cherry blossoms
- Blowing leaves
- Swaying grass
…then I fix the camera on a tripod and record for about one minute.
That’s usually enough.
Building a Background Stock Library
The footage you shoot becomes reusable stock.
Even if you shoot backgrounds for one film, you can reuse them in another.
You might even shoot backgrounds just because the scenery is beautiful, without knowing how you’ll use them yet.
For example, if you visit the beach, it’s worth capturing the shoreline for future use.
The more stock you accumulate, the more flexible your future productions become.
You can even build scenes around the backgrounds you already have.
And the more stock you have, the shorter your shooting schedule becomes.
A New Way to Collaborate
By learning this background cinematography method, people in distant locations can contribute to a film by shooting local backgrounds.
If someone wants to create a beach scene but lives inland, they can request beach footage from someone near the coast.
In this way, the role of the background cinematographer becomes a key part of a new filmmaking model.
I hope this inspires you.