低予算映画におけるグリーンバック撮影・クロマキー合成の実際
グリーンなら消えるという幻想を捨てる
私は常々、特撮の手法を応用することで、イメージを優先した映像を安上がりに作ることを推奨しています。
その究極のスタイルが「升田式スーパープリヴィズ法」ですが、その基本になるグリーンバック撮影とクロマキー合成だけでも知っておいて損はありません。
恐らくこの合成手法はある程度ご存じの方が多いと思われるので、ごく簡単に解説すると、人物をグリーンのシートの前で撮影すると、編集処理で背景の入れ替えが出来るというものです。
編集ソフトの性能向上によって、かなり簡単に合成が出来るようにはなったので、ちょっとした遊びのレベルであれば、スマホアプリで合成映像が作れます。
ただ、もう少しシリアスな作品の中で、ある程度のリアリティを持って映像を合成させようとすると、ワンタップ・ワンクリックでスッキリ合成完了とはなかなか行きません。
- 背景にグリーンシートのノイズが残ってしまう
- 背景だけでなく人物映像の一部が消えかかってしまう
という不具合の調整が不可欠になります。
この原因はシンプルで、合成時に消えるべきグリーンバックの色にムラが生じているからです。
「映像を合成する」ということはこの場合、グリーンの部分を透明に消すことで、その後ろに用意しておいた背景映像が透けて見えるようにすることです。
PCやスマホを使ったクロマキー合成は、「この色を透明にしろ」という指示をすることで、それが簡単に実現します。
但し、「この色」というのは「シートの元々の色」ではなくて、「画面上に見えている色」です。
画面の中の「緑色100%」の部分を指定して「ここを透明にしろ」という指示を出しても、グリーンバックシートが光の加減で「黒い影」に見える部分はもちろん、「暗い緑色」に見える部分も「白っぽい緑色」も「透明にすべき緑色」とは認識されないんです。
結果、グリーンバックシートの色ムラの部分は合成時に消えてくれず、ノイズとして残ってしまいます。
このノイズを消すために、透明にしたい「この色」の範囲を広げると、その加減によっては、消えて欲しくない人物の一部が消えてしまうので作業者の頭を悩ませます。
「照明が重要」とは言うけれど
今はネットに様々な情報が溢れているので、グリーンバック撮影・クロマキー合成の情報もあるのですが、具体的・現実的なコツはあまり見つかりません。
良くあるのは「グリーンの背景にムラが出ないような照明の設定が重要です」というもので、これはもちろん正論です。
カメラから見てグリーンの背景が一定の色で映っている事は理想で、それが実現できれば「この色を透明にしろ」という指示でスカッと全部のグリーンが消えて背景がきれいに合成できるようになります。
ただ、実際にはこの「照明設置」が難しいんです。
通常、主な照明は被写体である人物に当てます。そして、被写体とのバランスを取りつつ部屋全体に当てます。
グリーンバック撮影時、グリーンバックと人物の間を2~3メートル以上空けた状態で撮影できるのであれば問題が無いのですが、狭い室内の場合は、被写体に照明を当てるとその影がグリーンバックに落ちてしまいます。つまり、照明によってわざわざグリーンバックにムラを作ってしまうことになるんです。
そのため、被写体への照明を設置後、その影を消すための照明をグリーンバックに当てる必要が出てきます。
この時点で照明用のライトが最低4つは必要になってます。
照明を使った撮影をしたことがある方は分かると思いますが、照明の設置は撮影の中で一番くらいに難しい技術を要します。下手な照明の使い方をすると不自然さだけが際立ち、「むしろライトを使わない方がマシ」という状態になります。
「ライトを買い揃えたから解決」ということには全然ならないんです。
何を隠そう私も、色々と過去に試した結果、ほとんどの撮影には照明は使わないという選択をしています。
照明を使うと第一に影響が出るのが撮影計画です。
撮影時間の大半は「照明の設定待ち」だったりするので、照明設定が面倒だと1日に撮れる分量が少なくなり、撮影期間がグンと延びてしまうんです。
「撮影期間が延びても品質の高い映像の方が良い」と思うかもしれませんが、期間が延びるとろくなことはありません。実はどんどん品質が落ちる要素の方が多いんです。
私は「グリーンバック撮影時はきちんとした照明にしましょう」というのは、低予算のDIY映画においては現実的では無いと考えます。
段階を追って綺麗に合成する方法
グリーンバックに色ムラが出ないようにする照明は面倒で難しく、なかなか理想的な状態には出来ません。
編集作業で苦労することを覚悟の上で、「ある程度のレベルの照明」で妥協するのが現実的です。
何をもって「ある程度」とするかというと、「できるだけ被写体の濃い影がグリーンバックに落ちないように、グリーンバックに最低限の照明を当てる」という感じです。
撮影のペースを一定以上に保つためには、この状態の撮影素材を編集して合成するしかありません。
でも前述のように、グリーンに色ムラがあるので、このままでは背景が綺麗には抜けません。
グリーンが消え切らず、うっすらと色ムラ部分が残っているのが分かるでしょうか?
そこで、「段階に分けて」まずは緑色を合成します。
緑の明るい部分を中間の緑にします。
緑のやや暗い部分を中間の緑にします。
暗い緑の部分を中間の緑にします。
緑色が均一になった状態で、背景と合成します。
初めの合成と比べると違いがはっきりします。
実際には動画編集ソフトの機能によって他にもやり方はあるかとは思いますが、特殊な機能に頼らない、最も原始的な手法としてこのやり方を紹介しました。
参考になれば幸いです。
DIY映画倶楽部のご案内
創作活動としての映画製作は最高に楽しいものです。
昔はネックだった撮影・編集環境も、現代では簡単に手に入ります。スマホをお持ちの時点で最低限の環境はすでに揃っているとも言えます。
- 趣味がない人。新しい趣味で楽しみたい人
- 自分の創作がしたい人
- 映像作品に出演して目立ちたい人、目立つ必要がある人
にとっては最適の趣味であることに間違いありません。
ただ、実際の映画製作には多くの工程があり、全てのノウハウを一人で身に付けて実践しようとすると大きな労力と長い時間が必要になります。
DIY映画倶楽部は入会費無料の映画作り同好会です。
広い意味でのストーリー映像を作るためのノウハウを共有し、必要であれば技術的な支援もしながら、あなたの創作活動をお手伝いします。
詳しくは以下の案内ページをご確認ください。
Green Screen Filming in Low-Budget Films: The Realities of Chroma Key Compositing
Abandon the Illusion That Green Simply Disappears
I often advocate leveraging special effects techniques to create visually impactful footage at a lower cost. One of the fundamental methods is green screen filming combined with chroma key compositing, which is essential for my “Masuda-style Super Previsualization Method.” Even if you only learn the basics of green screen filming, it’s worth exploring.
You may already be familiar with the concept: shooting a subject in front of a green sheet allows you to replace the background during editing. Thanks to advancements in editing software, compositing is now relatively straightforward—even smartphone apps can handle it at a casual level.
However, achieving realistic compositing for more serious projects isn’t as simple as tapping a button or clicking once. Challenges arise, such as:
- Residual green screen noise visible in the background.
- Parts of the subject being inadvertently erased along with the green.
These issues usually stem from uneven lighting on the green screen. In chroma key compositing, the green areas are made transparent, revealing the background footage behind them. Editing software achieves this by identifying the specified color to make transparent.
But here’s the catch: the software doesn’t operate based on the original color of the green sheet—it works with the visible color on the screen. Variations like shadows, darker greens, or even pale green areas aren’t recognized as “transparent green,” resulting in unwanted noise.
Widening the range of colors to be made transparent may fix some issues but risks erasing parts of the subject. Striking the right balance is a constant challenge.
The Importance—and Challenges—of Lighting
Many online resources emphasize the critical role of lighting in achieving uniform green screen footage. While this advice is sound, practical implementation often proves difficult.
Typically, lighting is focused primarily on the subject. If the space between the subject and the green screen is narrow—say, less than 2–3 meters—the subject’s shadow will inevitably fall on the green screen, introducing inconsistencies. To counteract this, you’ll need additional lights focused on the green screen, which means at least four lights are required for even basic setups.
Setting up lights is one of the most technically challenging aspects of filming. Poorly positioned lights can highlight unnaturalness, sometimes making the scene look better without lighting at all.
Moreover, lighting setups drastically impact shooting schedules. The majority of shooting time gets consumed by lighting adjustments, reducing the amount of footage captured daily and prolonging the production schedule. While quality matters, extended shooting periods often degrade overall production quality due to accumulated delays and complications.
For low-budget DIY filmmaking, meticulously arranged lighting isn’t always realistic.
A Practical Approach to Cleaner Compositing
Since perfect lighting setups are often impractical, compromise becomes necessary. Aim for a minimum standard: ensure the subject’s shadow doesn’t heavily disrupt the green screen, and illuminate the green screen as evenly as possible.
During editing, you’ll still need to address color inconsistencies on the green screen. Here’s a step-by-step approach:
- Start by equalizing the green tones:
- Bright green areas are adjusted to match mid-tone green.
- Slightly dark green sections are also aligned to mid-tone green.
- The darkest greens are blended into the mid-tone.
- With the green tones uniform, proceed with background compositing.
Comparing this method to initial compositing attempts reveals significant improvements in visual clarity.
While advanced editing software may offer alternative solutions, this step-by-step process represents a straightforward approach using basic tools.
I hope this guide proves useful for your creative endeavors!