才能よりも重要なもの・創作活動における優先順位と持続力
プロとアマチュアの差と才能の本質
何事についてもそうですが、プロとアマチュアで圧倒的に差がある事は何だとおもいますか?
センスや才能ではありません。
こなしている「数」の差なんです。
アマチュアでも潜在的な才能はものすごい人もいるでしょうし、平均以下の才能しか持ち合わせていないプロもいるんです。
ただ、何年もひたすら量稽古を続けられるという事自体、才能です。
「才能はあると思うんだけど、根気が続かない」というのはそもそもあり得なくて、根気が続かないというのは、要は才能が無いんです。
ですから「こんなことがしてみたいなあ」と思って、コツコツとでも続けられるのだとしたら、あなたには十二分に才能があると思って間違いないです。
成長の課題と高望みの非効率さ
世の中に創作活動が好きで、実はコツコツと活動を続けている、という人はいます。
私もその一人で、たまに昔のノートを見直すと、驚くほど今と同じようなことをしていて、「成長してないなあ」と呆れるんですが、そこで痛感するのは
- 成長しやすい活動
- 成長しにくい活動
があるということです。
何を優先して考えるか、ということに関わってきます。
結論を先に言うと、「高望みをすると、実は効率が悪いよ」ということです。
例えばプロの作った映画を見て「ああ、面白いなあ」と思うときは、全ての要素が素晴らしいことが多いんです。
- 脚本が面白い
- 演技が素晴らしい
- 映像が心地良い
当然私たちも、そういう素晴らしくレベルの高い作品を目指したいんです。もちろん目指すべきです。
ただ、実際問題として、私たちアマチュアにはいろいろと問題があるんです。
よく「我々はお金がかけられないからね」という人がいますが、ちょっとそれは傲慢というかうぬぼれが過ぎます。
じゃあ、商業映画並みの予算を与えられたら、それなりの作品が作れるんですか?という話です。
その人の才能というのは、予算の大小には関係なく、作品に現れます。
超低予算でも、面白いものを作れる人は作れるんです。
だから、「レベルの高い作品を作るためにクラウドファンディングで資金を集めよう」などと言う前に、自分の小遣いで作れる作品を作るべきなんです。
私たちが鑑賞者として注目して真っ先に評価するのは、演技や演出です。
確かにもっとも魅力的な部分だと思います。
制作の現場で生まれる面白いエピソードも、演技に関する話が圧倒的に多いです。
先日も、新人時代の船越英一郎さんが、共演者である若山富三郎さんに厳しく演技を教え込まれた、というエピソードが出ていました。
単なる段取り芝居で済ませずに、その演技に魂を込めなければいけない、ということをある日の撮影で何度もやり直しを命じる中で伝えたという話で、とても魅力的です。
でも、注意すべきは、私たちはこれをそのまま真似るべき段階にはないという事です。
「演技に魂を込める」というのは、創作のうち最終段階というか最高峰の課題であって、それ以下の課題をすべてクリアしている人だけが追求を許されることなんです。
アマチュアの課題と優先順位
私たちアマチュア創作者の第一の課題は、「完成させられるかどうか」です。
色々と勉強して応用的な知識をたくさん持ってしまうと、その魅力を体験したくなるのは当然なんですが、寡作、つまり数をこなしていないのに、はじめからレベルの高い長編作品を作って、周囲をあっと驚かせたい、という感覚の人は、「完成させる」というスキルがゼロのままなので、「壮大な未完成品」を抱えているだけになりがちなんです。
知り合いからは「自分の事を言ってるのか?」と指摘されそうですが、実はそうです。
私もいまだに未完成品がなかなか減らせずにいます。
大分、作品を完成させるというスキルは上がって来たとは思いますが、それでもまだ足りないんです。
課題を優先順で並べると、
- 完成させられる
- 観客に内容が伝わる
- 面白いと思わせる
- リアリティーでうならせる
という感じでしょうか。
例えば、「もう完成はさせられるようになった」としても、「あの人の作品は内容が良く分からない」と思われているうちは、場面場面のリアリティに凝っても仕方がないということです。
効率的なレベルアップと創作の柔軟性
回り道に感じられるかもしれませんが、1作ごとに、まだ自分がクリアできていない課題に、優先順位の高い順に集中して対処していくことで、もっとも効率よくレベルアップしていけると思います。
観客としても、「この人の作品は1作ごとにレベルが上がってるなあ」と感じられると嬉しくなるはずです。
映画のような映像作品だと少し難しくなってしまうかもしれませんが、小説、シナリオのようなジャンルであれば、まずは完成させて読める状態にしたあと、内容が伝わりにくい部分を直した改訂版にし、さらにどんでん返しなど「面白くする要素」を加える、次はリアリティーを出すための改定、というように、随時バージョンアップ版を作っていくと、客観的に比較も出来て、創作の別の楽しさも味わうことが出来るかもしれません。
反対意見もあるでしょう。
あとから要素を付け足したり、リアリティーを出すためにキャラクターの設定を変えたりということは出来ない、とも言われます。
ただそれも、プロが書いた、隙の無いバランスの取れた作品だからじゃありませんか?
「京都は撮影が大変なんで、舞台は鎌倉にしましょう。そこだけ変更してください」と言われても、確かにそこだけの変更で成り立つとは思えません。
でも、我々が作る創作では、あえて京都から鎌倉へ変更するくらいの改定には挑戦してみても良いんじゃありませんか?
「こういう景色の古都を舞台に、こういうドラマを展開させたい」ということを優先するのであれば、ある要素については割り切った考えを持った方が、結果的に「形あるもの」を多く残せると思います。
人の批判ばかりして、自分の理想を高く持っているだけでは、成果物ゼロの批評家にしかなれませんよ。
私は今後の取り組みとして、映像作品を作る前に、内容が観客に伝わるのかどうかの確認も兼ねて、オーディオドラマを作って、ポッドキャスト等で公開していこうと思っています。
オーディオドラマの制作に関しては、私が主宰するDIY映画倶楽部の会員の方々にも参加、ご協力を募る予定です。
宜しければ、ポッドキャストをフォローしておいていただけると幸いです。
「B級創作の楽しい日常」
スポティファイ:
https://open.spotify.com/show/7og4Lcdsa1eBkdnEvrVTT3
アップルポッドキャスト:
参考になれば幸いです。
DIY映画倶楽部のご案内
創作活動としての映画製作は最高に楽しいものです。
昔はネックだった撮影・編集環境も、現代では簡単に手に入ります。スマホをお持ちの時点で最低限の環境はすでに揃っているとも言えます。
- 趣味がない人。新しい趣味で楽しみたい人
- 自分の創作がしたい人
- 映像作品に出演して目立ちたい人、目立つ必要がある人
にとっては最適の趣味であることに間違いありません。
ただ、実際の映画製作には多くの工程があり、全てのノウハウを一人で身に付けて実践しようとすると大きな労力と長い時間が必要になります。
DIY映画倶楽部は入会費無料の映画作り同好会です。
広い意味でのストーリー映像を作るためのノウハウを共有し、必要であれば技術的な支援もしながら、あなたの創作活動をお手伝いします。
詳しくは以下の案内ページをご確認ください。
🎨 What Matters More Than Talent: Priorities and Perseverance in Creative Work
🧠 The Real Difference Between Professionals and Amateurs
What’s the biggest difference between a professional and an amateur in any field?
It’s not talent.
It’s not taste or intuition.
It’s volume.
Some amateurs possess extraordinary latent talent. Some professionals operate with below-average ability. But the ability to keep going—day after day, year after year—is a form of talent in itself.
If someone says, “I think I have talent, but I just can’t stick with it,” then the truth is—they don’t have the talent they think they do. Perseverance is part of the package.
So if you’ve ever thought, “I’d love to try this,” and you’ve managed to keep going, even slowly, even imperfectly—you absolutely have talent. No question.
📈 Growth Isn’t Always Linear—And Ambition Can Be Inefficient
There are many people who love creative work and quietly keep at it. I’m one of them. Sometimes I look back at old notebooks and realize I’m still doing the same things I was years ago. It’s humbling.
But it’s taught me something important:
Some creative activities foster growth.
Others don’t.
It all depends on what you prioritize.
Here’s the conclusion I’ve come to:
High ambition often leads to low efficiency.
When we watch a professionally made film and think, “Wow, that was amazing,” it’s usually because every element shines:
- The script is compelling
- The performances are powerful
- The visuals are polished
Of course we want to aim for that level. We should. But as amateurs, we face real limitations.
Some people say, “Well, we don’t have the budget.” But that can be a bit of a cop-out. If you were handed a commercial-level budget, could you really deliver a professional-grade film?
Talent shows up in the work, not in the budget.
Some creators make brilliant things with almost no money.
So before launching a crowdfunding campaign to “make something great,” try making something with the resources you already have. That’s where your real skill will shine.
🎭 Why We Fixate on Acting—and Why That’s a Trap
As viewers, we tend to focus on acting and direction. It’s the most visible part of a film’s magic. And behind the scenes, most of the memorable stories revolve around performances.
Recently, I read about actor Eiichiro Funakoshi being mentored by veteran Tomisaburo Wakayama. Wakayama pushed him to go beyond mechanical acting and infuse his performance with soul—repeating takes until the message landed. It’s a powerful story.
But here’s the catch:
We’re not at the stage where we should be imitating that.
Putting soul into a performance is the final stage of mastery. It’s a summit reserved for those who’ve already climbed the mountain of foundational skills.
🛠️ The Amateur’s First Challenge: Completion
For amateur creators, the first challenge is simple:
Can you finish what you start?
It’s easy to get swept up in advanced techniques and ideas. But if you haven’t built the habit of completing projects, you’ll end up with a pile of ambitious, unfinished work.
I say this from experience. Friends have teased me, “Are you talking about yourself?” And yes—I am. I still struggle to reduce my backlog of unfinished pieces. I’ve improved, but I’m not there yet.
Here’s how I’d rank creative priorities:
- Finish the work
- Make the content understandable
- Make it entertaining
- Make it deeply realistic
Even if you’ve mastered completion, if people still say, “I didn’t really get it,” then obsessing over realism is premature.
🧩 Leveling Up Efficiently—One Layer at a Time
It might feel like a detour, but tackling one challenge at a time—in order of priority—is the most efficient way to grow.
Audiences will notice. They’ll say, “This creator gets better with every piece.” That’s a powerful impression.
With novels or screenplays, it’s easier to iterate. You can:
- Finish a readable draft
- Revise unclear sections
- Add twists or surprises
- Refine realism and character depth
Each version becomes a snapshot of your growth. It’s a different kind of creative joy.
🔄 Flexibility vs. Perfectionism
Some might argue, “You can’t just add elements later or change character backstories.” But that’s only true for tightly balanced, professional-grade works.
If someone says, “Kyoto is too hard to shoot in—can we switch the setting to Kamakura?” it might break the story. But for us, that kind of revision is worth trying.
If your priority is “I want to tell this kind of story in this kind of setting,” then it’s okay to make compromises. You’ll end up with more finished work—and that’s what matters.
If you spend all your time critiquing others and chasing unattainable ideals, you’ll become a critic with zero output.