シンプルなのに効果絶大!簡単な作業でインパクトが強い特撮手法を紹介します

手軽に様々な特撮手法が試せるデジタル映像

デジタルで映像が扱えなかった時代、つまり高性能のパソコンが安価で普及する前の90年代までは、特撮を含めた「映像」は、アナログで撮影されて編集されていました。

ほんのちょっとした映像加工をしようと思っても、複雑な手順を経なければ不可能で、その出来もけっして満足のいくものにはなりませんでした。

 

映像をデジタルデータとして扱えるようになると、思いつく様々な映像加工が、ほぼその通りの手順で実現できます。

「昔ながらの魅力的な特撮手法」が、そのままの原理で、安価に手早く再現できるのも、デジタル技術の魅力なんです。

 

例えば、「映像合成」は特撮の基本の一つですが、フィルムの時代は、撮影の他に、「現像」という工程を必要としていたため、お金も時間も掛かり、私たちが手を出すにはハードルが高いものでした。

アナログのビデオが一般家庭用に普及した際も、映像合成は出来るようにはなったものの、ごくシンプルな合成をするためにも高価な機材が必要で、しかもその出来栄えは不自然で、せいぜいミュージックビデオの「不思議な映像」くらいにしか使えませんでした。

 

ところがデジタルビデオとパソコンを組み合わせて合成映像を作れるようになると、フィルム合成と同様の合成はもちろん、さらに精度の高い映像が作れるようになったんです。

 

手法は必ずしも新しくはありません。

  • コマ撮り
  • グリーンバック撮影とクロマキー合成
  • 画像の合成

などは、大昔のフィルム映画の頃から使われている、とても魅力的な手法です。

これらの技法を、文字通り「ちょっとやってみる」ということが手軽にできるのが、デジタル映像の時代です。

効果的な「静止画の合成」

私は常々、「グリーンバック撮影」と「クロマキー合成」を多用した作品作りを提唱しています。

でもこれは、あくまでも、ある程度の規模の作品を、規格外の低コストで形にするための工夫です。

 

単に精度の高い特撮映像を楽しむために、最も手軽で、最も効果的なのは「静止画の合成」だと思っています。

 

イメージとしては、1968年の名作「猿の惑星」の衝撃的なラストカット、浜辺に朽ち果てた自由の女神像の映像です。

恐らくあの映像は「マットペインティング」と呼ばれる技法で、簡単に言うと絵画を用意して、海や登場人物が見えるように切り抜いた状態で、二重写しした映像です。

ごくシンプルな手法ですが、あの構図1枚で見せているところにインパクトがあるんです。

 

フィルム時代、アナログビデオ時代は、このシンプルな手法でも、違和感なく自然な映像として見せることは困難でした。

画像の合成の境目が分かってしまったり、周囲の映像と色が微妙に揃っていないことで、不自然になりがちだからです。

 

しかし、デジタルデータとして映像を扱える現在では、かなり精度の高い合成映像が作れます。

簡単に言うと、「合成したいもの」をスマホで写真撮影し、そのデータをフォトショップや他のが画像加工ソフトで丁寧に切り抜いて、背景映像にデジタル合成すればいいだけです。

位置や大きさ、色などは、合成しながら微調整が出来ます。

 

実際のところ、この手法しか使わなかったとしても、作品の印象は全く変わります。

 

近未来のSF作品にしたければ、街の中で撮影した映像に「路上駐車されているエアカー」などをさりげなく合成する、といった細かな工夫を繰り返せば、かなり雰囲気は出ませんか?

 

ポイントは「静止画」ということです。

SF作品というと、安易に「空中を飛ぶエアカー」という映像を出したくなるところですが、合成映像は動きが加わると、難易度が跳ね上がります。

「映像のクオリティ」+「状況」から判断して、観客は「この部分が偽物だ」と見抜きやすくなるからです。

 

しかし、静止画の場合は、どこからが合成なのか、一瞬、判断が出来ないレベルのものが作れます。

映画は一瞬ごとに映像が切り替わっていきますから、観客がウソを見抜く前に、何食わぬ顔で次の場面に進められます。

結果、近未来の印象だけが観客には蓄積していくわけです。

 

近未来SFだけではありません。

例えば「車の上に立って踊る人」というような映像。

 

実際に撮影すると車は壊れます。

 

発想としては、「車の映像」+「グリーンバック撮影した人物映像」を合成する方法もありますが、「人物を合成する」

のではなく、「車を合成する」という発想になれば、グリーンバックなど使わなくても、シンプルな合成映像で表現できます。

 

例えば、人物撮影は空がバックになるようにして、下からあおるように撮ります。

足元から写したければ、段差があるところを利用したり、ビールケースの上に立ったりします。

そうやって撮影した人物の足元に合わせて、車の切り抜き写真を合成すれば、同じ内容の映像が出来ます。

 

映画を作ろうとして、一つ一つの場面を具体的にイメージしていくと、「これは大掛かりになって、とても撮影できないな」という映像が次々と出てくると思います。

それを馬鹿正直に大金を掛けて撮影するのではなく、また逆に諦めてカットするのでもなく、「特撮」を使って、「ほぼ同じ意味合いの映像を作る」という選択肢を持てると、作品全体のコストや外観が全く変わってくると思いませんか?

シンプルな「静止画の合成」だけ活用しても、選択肢はかなり広がります。

参考になれば幸いです。

DIY映画倶楽部のご案内

DIY映画倶楽部は、趣味で映画を作る同好会です。

現在は無料で第1期会員を募集中です。

主に、オンラインでのやり取りで、映像を短期間で完成させる手法を共有しています。

遠隔地に住んでいる方にでも、作品に参加していただけるような取り組みもしていくつもりです。

是非、案内をご覧ください。

DIY映画倶楽部の詳細はここをクリック

Digital video that allows you to easily try various special effects techniques

Until the 1990s, when high-performance personal computers were not widely available at low prices, when images could not be handled digitally, “images” including special effects were shot and edited in analog.

Even the slightest image manipulation was impossible without going through a complicated procedure, and the result was never satisfactory.

 

Once you can handle images as digital data, you can do almost any image processing you can imagine.

The attractiveness of digital technology is that it can quickly reproduce the “old-fashioned attractive special effects technique” with the same principle at a low cost.

 

For example, “video synthesis” is one of the basics of special effects, but in the age of film, in addition to shooting, a process called “development” was required, so it took time and money. was a high hurdle.

Even when analog video became popular in general households, video synthesis became possible, but even the simplest of synthesis required expensive equipment, and the result was unnatural, and at best it was music. I could only use it for “mysterious images” in videos.

 

However, when it became possible to create composite images by combining digital video and personal computers, it became possible to create not only the same composites as film composites, but also more precise images.

 

The techniques are not necessarily new.

  • Time-lapse
  • Green screen shooting and chroma key composition
  • Compositing images

This is a very attractive method that has been used since the days of film movies.

In the era of digital imaging, it is possible to literally “try a little” with these techniques.

Effective “compositing of still images”

I always advocate creating works that make extensive use of “green screen photography” and “chromakey composition.”

However, this is just a device to create a work of a certain scale at a low cost outside the standard.

 

I think that the simplest and most effective way to enjoy high-precision special effects images is to synthesize still images.

 

As an image, it is the shocking last cut of the 1968 masterpiece “Planet of the Apes” and the image of the Statue of Liberty decaying on the beach.

That video is probably a technique called “matte painting”, and to put it simply, a painting is prepared, cut out so that the sea and the characters can be seen, and the video is duplicated.

It’s a very simple technique, but it has an impact on what you’re showing in that single composition.

 

In the days of film and analog video, it was difficult to show natural images without discomfort even with this simple technique.

This is because it tends to look unnatural when the boundaries between images are visible or when the colors are slightly out of sync with the surrounding images.

 

However, today, when images can be handled as digital data, it is possible to create highly accurate composite images.

To put it simply, all you have to do is take a picture of “what you want to combine” with your smartphone, carefully cut out the data with Photoshop or other image processing software, and digitally combine it with the background image.

The position, size, color, etc. can be fine-tuned while compositing.

 

In fact, even if you only use this technique, the impression of the work will change completely.

 

If you want to make it a sci-fi work in the near future, wouldn’t it be nice if you could repeat subtle ingenuity such as casually synthesizing “an air car parked on the street” with the footage shot in the city, and the atmosphere would come out?

 

The point is “still image”.

When it comes to science fiction works, it’s easy to want to put out an image of “air car flying in the air”, but the difficulty level jumps up when motion is added to the composite image.

Judging from “image quality” + “situation”, it is easier for the audience to see through “this part is fake”.

 

However, in the case of still images, it is possible to create images at a level where it is not possible to determine for a moment where the synthesis starts.

In a movie, the images change moment by moment, so before the audience sees through the lie, they can move on to the next scene with a nonchalant face.

As a result, only the impression of the near future accumulates in the audience.

 

It’s not just futuristic sci-fi.

For example, an image like “a person standing on a car and dancing”.

 

The car will break if you actually shoot it.

 

As an idea, there is a method of synthesizing “video of a car” + “video of a person shot with a green screen”, but “compositing a person” is also possible.

If you come up with the idea of “compositing a car” instead of , you can express it with a simple composite image without using a green screen.

 

For example, when photographing a person, the sky is in the background and the subject is shot from below.

If you want to shoot from your feet, use a step or stand on a beer case.

By compositing cut-out photos of the car according to the feet of the person photographed in this way, a video with the same content can be created.

 

When you try to make a movie, if you have a concrete image of each scene, I think that you will come up with images one after another that say, “This is a big project and I can’t shoot it.”

Rather than honestly spending a lot of money to shoot it, or conversely, giving up and cutting it, using “special effects” and having the option of “creating a video with almost the same meaning”, the work Don’t you think that the overall cost and appearance will change completely?

Even if you just use a simple “composite of still images”, the options will expand considerably.

I’m glad if you can use it as a reference.

(This article was written by automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です