遺跡のマット画・写真に絵を描き足して架空の景色を作る楽しさを味わう

(下記は動画テロップからの書き出しを元にしています。内容は動画でお楽しみください)

今回は、特撮の手法の一つ。マット画、マットペインティングの応用例を紹介します。例に出しているのは、1980年代に作った作品の資料ですから、だいぶ古いんですけれども、考え方としては現代でも応用できると思っています。

 

ご覧いただいているのは、実際の遺跡の写真を見ながら模写したスケッチです。

遺跡のデザインを決めるために、いろいろ手を使って描いてみます。遺跡の構造を知るためにも模写してみるというのが意外と有効なんです。

古代遺跡にもいろいろなパターンがあるんですけれども、私は崖の面をくり抜いて作った寺院というようなものがとても好きなので、この当時もそういう遺跡をデザインして使おうということで、いろいろ写真を見ながら検討しています。

イメージを固めたスケッチがこれです。「シーン61のカット1」というような数字が入っています。

具体的に絵コンテはできていて、「登場するのは遺跡のこの部分」と想定されています。

 

それをさらにシンプルな状態にまとめたのがこの絵なんです。

ここからプロの画家(マットペインター)のようにリアルな絵にする技術は私にはないので考えたのが、実際の景色の写真に直接、絵の具をのせてしまうという手法です。

 

この作品を作った当時は、今のようにデジタルデータを使って映画を作る時代ではありませんから、フィルムで写真を撮って、その崖の写真に直接アクリル絵の具で遺跡の部分を描き足しています。

この崖の写真は、神奈川県の江の島の海岸に面した崖です。

 

イメージスケッチを元にしながら、写真の表面に直接、水性アクリル絵の具で色を塗って、「崖をくり抜いた遺跡」の雰囲気を出そうとしています。

今であれば、撮影したデジタルデータの上にデジタルでこういうペイントができますから、さらにリアルに架空の景色が作れると思います。

 

ゼロからコンピューターグラフィックで作った映像とは一味違う、この「手作業の楽しさ」は、今の時代でも使えると思います。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

Enjoy the fun of creating imaginary landscapes by adding pictures to mat paintings and photos of ruins

(The following is based on the export from the video telop. Please enjoy the content in the video)

This time, one of the special effects techniques. Introduces application examples of matte painting and matte painting. The example I’m using is from a work I made in the 1980s.

 

What you are looking at is a sketch that was copied while looking at a photograph of the actual ruins.

In order to decide the design of the ruins, I will try drawing with various hands. It is surprisingly effective to make a copy to know the structure of the ruins.

There are various patterns in ancient ruins, but I really like things like temples made by hollowing out the face of a cliff. I’m considering it while watching.

This is the sketch that solidifies the image. There is a number like “Scene 61 cut 1”.

Concretely, the storyboard is done, and it is assumed that “this part of the ruins will appear”.

 

This picture is a simplified version of it.

From here, I don’t have the technology to create a realistic painting like a professional painter (mat painter), so I came up with a method of putting paint directly on a photograph of the actual scenery.

 

At the time I made this work, it wasn’t the time to make movies using digital data like we do today, so I took pictures of the cliffs on film and then added the ruins directly onto the pictures of the cliffs with acrylic paint.

This cliff photo is of the coastal cliffs of Enoshima in Kanagawa Prefecture.

 

Based on the image sketch, I paint the surface of the photo directly with water-based acrylic paints to create the atmosphere of a “cliff-cut ruin”.

Now that I can digitally paint on top of the digital data I’ve taken, I think I can create even more realistic imaginary scenery.

 

I think this “fun of manual work”, which is a little different from images created from scratch with computer graphics, can still be used today.
(This sentence was written by automatic translation)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です