「合成特撮」の新たな可能性:グリーンバック撮影ならではのストーリーを考える

グリーンバック撮影の特徴を応用する

本来、「特撮」は、シナリオに書かれたイメージを再現するために、必要に応じて採用される選択肢の1つです。

この「必要に応じて」というのが、事情によって異なるわけで、主に

  • 特撮でないと描けない
  • 特撮で描いた方がコストが少ない

の2つに分かれます。

 

私は2つ目の「特撮で描いた方がコストが少ない」という理由から、多くの場面に特撮を使うわけです。

もちろんこれには一長一短があります。

 

役者からすれば、現地にも行かず、相手役も別撮りの状態でグリーンバックの前で芝居をするという事自体に抵抗があるでしょうし、監督としても、合成映像ならではの制約が多いので、演出面でやれない事もあるのが事実です。

 

しかし、製作者の立場としては、圧倒的にコストを下げられることで、

  • いろいろな場面をカットせずに入れられる
  • 創作活動自体が継続できる

というメリットの方がはるかに大きいと判断できます。

 

そんな「特撮」ですが、今回は「必要に応じて特撮を応用する」のではなく、特撮技術を前提にしたストーリーを考えてみようと思います。

特撮にもいろいろな種類がある中で、今回は「グリーンバック撮影」に特化して考えます。

 

グリーンバック撮影とは、緑色のシートを背景にして人物の撮影を行い、後から背景を合成するための手法です。

この手法、光学合成の時代は撮影にも編集にも高いレベルの職人技が必要で、それでもなかなか自然な映像を作ることが難しかったんですが、パソコンを使ったデジタル合成が出来るようになって、その難易度は下がりました。

合成映像と気付かせないレベルに仕上げるのは簡単ではありませんが、さまざまな工夫によって、十分、作品を楽しめるレベルにはできると考えます。

 

この「グリーンバック撮影」は、人物の「背景」を自由に差し替えられるのが特徴です。

それによってロケーション撮影のコストを下げたり、天候・時間による中断が無いこと、出演者をバラバラに撮影できることで、撮影スケジュールを極端に圧縮できる利点があります。

これを応用すると、「グリーンバック撮影ならではの場面」も比較的簡単に作れるようになります。

その一例が「一人二役」です。

一人二役の場面を作る

一人の役者が扮装を変えて、別人として同じ映画の中に登場する例は昔から時々あります。

私の好きな映画の一つに「フロムダスクティルドーン」というロバート・ロドリゲス監督作品がありますが、この中の役者の一人は3つの役として別々の場面に登場しています。

 

こういう一人二役(三役)は特撮を使わずに実現できますが、問題は「一つの場面」にその二役が登場する場合です。

昔の映画などでも、双子や瓜二つの風貌の人物が登場する場面などで合成映像がよく使われていました。

大抵の場合、画面の左右に同じ役者が並んでいる構図の映像だったはずです。

 

これだけでも十分に楽しい場面ですが、グリーンバック撮影でこの場面を作ると、昔の映画では出来なかった「二人のすれ違い」という動きも自由に作れます。

ドラマシーンで一人二役の出演者が会話している場面が簡単に出来上がります。


実は私の使っている「升田式スーパープリヴィズ法」では、別々の役者も一人ずつ撮影して会話しているように合成編集するのが基本なので、一人二役の場面になっても、撮影や編集工程は全く同じなんです。

ですから、「撮影が大変になるかな?」ということは一切考えずに、一人二役が必須のストーリーを採用することが出来ます。

  • 双子の話
  • 他人の空似の話
  • ドッペルゲンガーの話

など、この特撮前提の企画を立てても面白いと思います。

小人・巨人を登場させる

グリーンバック撮影した人物映像は、背景映像と組み合わせて初めて「縮尺」が決まります。

通常は、背景映像に対して自然な大きさに見えるように調整して合成します。

 

これを逆手に取って、人物と背景のバランスを崩せば、簡単に「巨人」や「小人」の映像が作れます。

「進撃の巨人」のような極端に大きい人も表現できますし、もっとリアルに「プロレスラーのように大きい人」という設定の人物も作れます。

「主人公が敵に取り囲まれる」というような場面では、主人公をやや小さめに合成すると、敵の威圧感が増す効果も出そうです。

もっと小さく合成して、ペットの犬や猫と共演する作品を企画しても面白いでしょう。

まずは自分が実験台になろう

これらは「グリーンバック撮影」というたった一つの手法だけで完結する特撮です。

ミニチュアセットを作ったりする事も不要です。

アイデア一つで、すぐに完成まで持って行ける企画が作れるはずです。

 

もし、グリーンバック撮影と合成作業にまだ習熟していない場合は、はじめから役者を呼んで「どうせやるなら良いものを作ろう」とするのではなく、ご自身を出演者にして実験映像を作ってみることをおススメします。

 

「撮影されるのは苦手だ」

「自分の姿を見るのは照れ臭い」

という人もいるかもしれませんが、初めての撮影や合成は失敗する確率が高いです。

「コツを掴めば比較的簡単」というだけで、「知識や経験が無くても失敗しない」という訳ではないんです。

まずは、失敗しても最小限のコストで済むように、自分を実験台にしてみてください。

 

たった一つの実験映像でも、完成させてみれば改善点がいくつも見つかるはずです。

合成編集した結果、「撮影時はこれに気を付けなければいけなかったのか!」ということに初めて気付くんです。

その貴重な判断材料をある程度持った上でないと、わざわざ協力してくれた人の時間が無駄になってしまうので注意してください。

 

参考になれば幸いです。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

Applying the features of green screen photography

Originally, “SFX” is one of the options adopted as necessary to reproduce the image written in the scenario.

This “as needed” varies depending on the circumstances, and is mainly divided into the following two.

  • I can’t draw without SFX
  • Drawing with SFX costs less

I use SFX in many scenes for the second reason, “It costs less to draw in SFX.”

Of course, there are pros and cons to this.

 

From an actor’s point of view, there would be some resistance to having to perform in front of a green screen without having to go to the actual site, and the other actors would be filmed separately. It is true that there are things that cannot be done in terms of directing.

 

However, from the manufacturer’s point of view, the cost can be drastically reduced.

  • Various scenes can be inserted without cutting
  • Creative activities can be continued

It can be concluded that the above benefits are much greater.

 

Regarding “SFX”, this time, instead of “applying SFX as necessary”, I would like to think about a story based on SFX technology.

There are various types of SFX, but this time I will focus on “green screen shooting”.

 

Green screen photography is a method of photographing a person against a background of a green sheet and then compositing the background later.

In the age of optical compositing, this method required a high level of craftsmanship for both filming and editing, and it was still difficult to create natural images. Its difficulty has been lowered.

It’s not easy to create a composite image that you can’t notice, but I believe that with various ingenuity, it can be done to a level where you can fully enjoy the work.

 

This “green screen shooting” is characterized by the ability to freely replace the “background” of the person.

As a result, the cost of location shooting can be reduced, there is no interruption due to weather or time, and the performers can be shot separately, which has the advantage that the shooting schedule can be extremely compressed.

If you apply this, you will be able to create “scenes unique to green screen photography” relatively easily.

One example is the concept of “one person, two roles”.

Create a scene where one person plays two roles

There have long been examples of an actor changing costumes and appearing in the same movie as a different person.

One of my favorite movies is “From Dusk Till Dawn” directed by Robert Rodriguez, in which one of the actors appears in three roles in separate scenes.

 

This kind of two roles (three roles) can be realized without using special effects, but the problem is when the two roles appear in “one scene”.

Even in old movies, synthetic images were often used in scenes where twins appeared.

In most cases, the image should have been composed with the same actors lined up on the left and right sides of the screen.

This scene alone is fun enough, but if you create this scene with a green screen, you can freely create the movement of “two people passing each other” that could not be done in old movies.

You can easily create a scene where two actors are talking in a drama scene.

 

Actually, in the “Masuda-style super previs method” that I use, the basics are to film the different actors one by one and synthesize and edit them as if they were having a conversation. And the editing process is exactly the same.

Therefore, you can adopt a story that requires one person to play two roles without worrying about whether it will be difficult to shoot.

  • twin story
  • fake stories of others
  • doppelganger story

I think it would be interesting to plan the above story on the premise of this SFX.

Make Dwarves and Giants Appear

The “scale” of the person image shot with the green screen is determined only when it is combined with the background image.

Normally, it is adjusted and composited so that it looks natural in size against the background image.

 

If you take advantage of this and break the balance between the person and the background, you can easily create a “giant” or “dwarf” image.

You can express an extremely large person like “Attack on Titan”, and you can also create a character with a more realistic setting of “a person as big as a professional wrestler”.

 

In a scene where the hero is surrounded by enemies, compositing the hero a little smaller will have the effect of increasing the intimidation of the enemy.

It would also be interesting to create a work that combines smaller pieces and co-stars with pet dogs and cats.

Be the first to test yourself

These are special effects that can be completed with only one technique called “green screen shooting”.

It is unnecessary to make a miniature set.

With just one idea, you should be able to create a plan that can be brought to completion immediately.

 

If you are not yet proficient in green screen shooting and compositing work, instead of calling actors from the beginning and saying, “If you do it anyway, try to make a good one”, make yourself a performer and make an experimental video. I recommend you try it.

 

“I hate being photographed”

“I feel embarrassed to see myself”

Some people may say that, but there is a high probability that the first shooting or composition will fail.

Just saying that it’s relatively easy once you get the hang of it doesn’t mean that you won’t fail even if you don’t have the knowledge or experience to do it.

First, use yourself as a test subject to minimize the cost of failure.

 

Even if it’s just one experimental video, you should be able to find many points for improvement once you complete it.

As a result of compositing and editing, for the first time I realize, “Did I have to pay attention to this when shooting?”

If you don’t have that valuable judgment material to some extent, the time of the person who bothers to cooperate will be wasted, so be careful.

 

I’m glad if you can use it as a reference.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です