旅先で出来る映画撮影

今回は、観光旅行中に、片手間で映画撮影をしてしまう方法を紹介します。
本職の人からは「片手間で映画が撮れるか!そんなものは映画じゃない!」と叱られるでしょうが、私は気にしません。

 

旅行中に撮影すると言っても、観光地で役者のお芝居を撮影するわけではありません。
私が常々提唱している、「グリーンバック映画」のための背景撮影をするだけです。

 

グリーンバック映画とは、人物をグリーンバックで撮影して、背景映像と組み合わせることで全ての映像を作る映画のことです。(私が勝手にそう呼んでいます)

 

観光スポットは、当然ですが見栄えがします。
そこを舞台に映画のシーンを撮影すれば、サマになりますが、実際に撮影することは困難です。
仮に正式な許可が取れたとしても、周りの無関係な観光客にも大迷惑を掛ける事になるでしょう。
しかも、ほんの2、3分のシーンの撮影に、数時間かかることが普通です。
そのコストを考えると、普通の方法で観光地のシーンを撮るのは現実的ではありません。

 

しかし、人物なしに、背景映像だけだったとしたら?

 

慣れれば10分でそのシーン用の背景映像を撮り終えることが出来ます。

例えば、滝が見える観光スポット。
そこでのシーンを想像してみます。
ストーリーに関わらず、登場人物が立つ場所と、撮影する方法は限られます。

「人物はこのあたりに立って、滝を見上げながら会話をしている」
という状況だけ決めてしまって、そのシーンを構成する映像を分解して考えるんです。

  • 滝を含めて人物の位置が見える全体映像
  • 滝のアップ
  • 滝を見上げている人物Aの顔アップ
  • 滝を見上げている人物Bの顔アップ
  • AとBの2ショット(Aが手前)
  • AとBの2ショット(Bが手前)

例えば、この映像を組み合わせれば、大抵の会話シーンは成り立ちます。
実際の撮影としては、まず、所定の位置に登場人物が立っている事を想像します。
そして、それぞれのパターンの映像になるカメラ位置を探して、ビデオカメラやスマホで撮影していきます。
順不同でOKです。

 

会話の内容が決まっていないので、撮影時間が決められませんが、完成作品の中で、1カットの長さは概ね数秒から10数秒です。
そう考えると1カット20秒あれば、十分と考えられます。

 

例に上げた6種類の映像を撮影するのは、正味2分。
実際には撮影位置を探したり、全体映像を撮るために移動したりしますが、やはり数分で撮影は完了できるでしょう。

 

旅行先で、「ここは映画のシーンに使える!」と思うたびに、ほんの数分立ち止まるくらいであれば、観光にも支障が少ないのではないでしょうか。

「ストーリーも決まっていないのに、撮影をしてどうするんだ?」という声が聞こえて来そうです。

 

この撮影で何をしているかと言うと、映像ストックを貯めているんです。
背景映像としての映像ストックを整理して保管しておくことで、後々、映画を作る時に役立ちます。

「そういえば滝のシーン用のストックがあったから、この会話は滝の前の設定にしよう」
という活用が出来ます。

 

同様に、

  • 新幹線の中
  • タクシーの座席
    というように、機会があるたびにストック映像を貯めておいたら、新作撮影のスピードは格段に早くなります。

 

グリーンバック映画では人物は一箇所でまとめ撮りします。
5日間くらい掛けないと撮れない分量でも、1日で撮影を終えられたりします。
別撮りする背景映像がストックされていれば、改めて背景撮影に行かなくて済むので、効率が良いわけです。

 

もちろん、ストック映像は再利用できます。
全く別の作品の中でも使うことが出来ます。

もし、同じ手法で作品を作る仲間が出来たらどうでしょう?
お互いの撮影ストックを共有することで、シーンの選択肢が飛躍的に広がります。

ストック映像を見たからシーンが思い浮かび、ストーリーが出来上がる、という事もあるでしょう。

 

通常は、映画を作る際、ストーリー作りから始めます。
しかし、ストック映像のような素材を先に揃えておいて、それを使ったストーリーを考える、というやり方の映画があっても良いと思うのです。

 

参考になれば幸いです。最後までお読みいただきましてありがとうございました。

(ブログ記事一覧)

DIY映画倶楽部のご案内

 

創作活動としての映画製作は最高に楽しいものです。

昔はネックだった撮影・編集環境も、現代では簡単に手に入ります。スマホをお持ちの時点で最低限の環境はすでに揃っているとも言えます。

  • 趣味がない人。新しい趣味で楽しみたい人
  • 自分の創作がしたい人
  • 映像作品に出演して目立ちたい人、目立つ必要がある人

にとっては最適の趣味であることに間違いありません。

 

ただ、実際の映画製作には多くの工程があり、全てのノウハウを一人で身に付けて実践しようとすると大きな労力と長い時間が必要になります。

 

DIY映画倶楽部は入会費無料の映画作り同好会です。

広い意味でのストーリー映像を作るためのノウハウを共有し、必要であれば技術的な支援もしながら、あなたの創作活動をお手伝いします。

詳しくは以下の案内ページをご確認ください。


Filmmaking While Traveling

How to Shoot Films During a Trip

In this article, I’ll share a method for casually capturing film footage during a sightseeing trip. While professional filmmakers might scoff, exclaiming, “You can’t make a film on the fly! That’s not real filmmaking!”—I’m not particularly concerned with their criticism.

When I say “filmmaking during travel,” I’m not referring to filming actors’ performances at tourist attractions. Rather, I’m suggesting shooting background footage specifically for “green screen films,” an approach I often advocate.

Green screen films—my term—are movies created entirely by combining actor footage shot against a green screen with separately captured background visuals.

Why Tourist Spots Make Great Backgrounds

Tourist attractions are naturally scenic, making them perfect as film backdrops. However, filming actual scenes at such locations is often impractical. Even with proper permits, the presence of unrelated tourists would create significant disruptions. Additionally, it’s common for shooting just two or three minutes of footage at such sites to take hours.

Given these costs and inconveniences, conventional methods of filming at tourist spots are rarely realistic.

But what if you recorded only the background footage, leaving the actors out of the equation?

With practice, you can capture a scene’s background in just ten minutes.

Take a waterfall-viewing spot, for example. Imagine the scene:

  • The characters stand in a specific spot, gazing at the waterfall while conversing.

With this simple premise in mind, break the scene into its essential visual components:

  • A wide shot showing the characters and the waterfall.
  • A close-up of the waterfall.
  • A close-up of Character A’s face as they look up at the waterfall.
  • A close-up of Character B’s face doing the same.
  • A two-shot with Character A in the foreground.
  • A two-shot with Character B in the foreground.

By combining these six types of shots, most conversation scenes can be constructed.

To shoot, visualize the characters’ placements and plan camera angles accordingly. Then, use a video camera or smartphone to record each shot. The sequence doesn’t matter.

Efficient Background Capture

Because the dialogue isn’t predetermined, the duration of each shot doesn’t need to be exact. In most films, single cuts range from just a few to about 10 seconds. With that in mind, 20 seconds per clip should suffice.

Capturing the six example shots listed above takes approximately two minutes of raw footage. Factoring in time to scout angles and move to the best vantage points, you can still complete the task in just a few minutes.

Pausing briefly during your trip to capture scenes you think could “work for a film” shouldn’t interfere too much with sightseeing.

Building a Library of Stock Footage

What’s the point of filming without a story in mind? Simply put, you’re creating a stock of background footage for future use. Organizing and archiving these clips allows you to draw on them later when producing a film. For instance:

  • “I have stock footage of a waterfall, so let’s set this conversation scene in front of it.”

Similarly, you can build a library of clips featuring:

  • The ocean.
  • Forests.
  • Inside a bullet train.
  • Taxi interiors.

Gradually collecting such footage speeds up production for future projects.

Benefits of Stock Backgrounds for Green Screen Films

When making green screen films, actors can be filmed in one location, often wrapping up in just a single day—even for footage that would traditionally require five days to shoot. Having a stockpile of background footage eliminates the need to revisit locations, boosting efficiency.

Moreover, stock footage can be reused across entirely different projects.

If you have like-minded collaborators creating films with similar methods, sharing each other’s stock footage further expands the range of scene possibilities.

Sometimes, just watching stock footage can inspire a new scene or story.

Rethinking the Filmmaking Process

Most films begin with a story and proceed to filming. But what if you reversed the order? What if you gathered stock footage first and then crafted a story around it?

There’s certainly room for such an approach in filmmaking.

Thank you for reading! I hope you found this insightful.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です