時間と効率を重視!DIY映画制作のための京都太秦流撮影テクニック

映画制作における優先順位:空腹を満たすことが最も重要

食事に例えると、「食事は人が生きて行く上でもっとも大事なものだから、高い意識を持つべきです。皿も高級なものを使うべきだし、材料にもこだわるべき。ハーブにも凝りましょう」という考え自体は間違っていないでしょう。

しかし、食事で最優先にすべきは「空腹を満たすこと」です。

それが達成できていない人が、先に皿やハーブにこだわっても滑稽ですよね?

 

映画に置き換えると、面白味があって誰にでも意見が言える「演出」の部分は「ハーブ」に当たるのかもしれません。

そこにこだわりたい気持ちは分かりますが、優先順位は低い筈です。

最低限のレベルをクリアできるようになってから、つまり、作品を完成までこぎつけられるようになってから、ようやく手を付けていい領域なんです。

理由は簡単で、完成させる実力もないのに「演出」にこだわると、時間が掛かりすぎて製作が頓挫する危険性が高まるからです。

 

演出にも大いに関係しますが、私は「演技」の優先順位も低くすることをおすすめします。

 

商業映画の素晴らしい演技を見てあこがれるのは当然ですし、役者が「いい演技」を出来る環境を求める気持ちは分かります。

ただ、その環境づくりにも余分な時間が掛かるんです。

作品を完成させるためには、基本的に時間が掛かることは出来るだけ避けることを意識してください。

 

「そんな味気ない映画は作りたくない」と思うかもしれません。

でも、味気ない映画すら完成させられないうちは、他の要素に凝ろうとしてはいけません。

それとも、あっさりと味気ない完成品より、凝りに凝って中途半端に終わった未完成品の方がマシですか?

そんなバカな話はありません。

効率的な創作プロセス:こだわりと時間節約のバランス

創作活動には必ず制約があります。

中でも大きな制約は「時間」です。

時間節約のための工夫はとても大事です。

 

勘違いして欲しくないのは、「時間が掛かるからこだわりは全て捨てろ」と言っているわけではないということです。

むしろ逆で、「ここにはこだわりたい」というポイントを守るために、それ以外の部分は効率を優先して時間を作りましょう、ということです。

 

製作期間短縮の最大のポイントは、「いかに撮影を早く進めるか」です。

 

撮影期間の短縮には、

  • 1日当たりの撮影量を増やす
  • 撮影日の間隔を短くする

の二面があります。

 

今回は「1日当たりの撮影量を増やす工夫」について話します。

参考になるのは、京都・太秦撮影所の撮影スタイルです。

最適化された伝統的撮影手法

太秦撮影所といえば時代劇の撮影で有名です。

現在ではほとんどなくなりましたが、連続テレビドラマで週に何本も新作時代劇が放送されていた頃などは、もの凄いペースで撮影が行われていました。

当然、映画のように役者の気持ちが整うのを待って、午前中に3カット、午後に10カットというように丁寧な撮り方をしていては全然間に合いません。

ハイペースで撮影をするために、独特の工夫があるといいます。

 

例えば、主要登場人物の撮影。

これは、「水戸黄門」に主演した武田鉄矢氏がラジオで披露していた話です。

 

例えば、その日の撮影で、

  • 黄門
  • 助さん
  • 格さん
  • 悪代官

の4人がメインで登場するとします。

 

まずは、4人が全てカメラに映る映像を全部撮ります。

次に黄門の顔が映る映像を全部撮ります。

次は黄門の後姿や肩がカメラに映り込む映像を全部撮ります。

 

それが終わると、黄門役の役者は終了で現場から去ります。

 

次は同様に悪代官の顔が映る映像を撮ります。

悪代官が映り込む映像を撮ります。

 

ここで悪代官役の役者も解放。

 

このようにして、忙しい役者からどんどん開放する撮り方をするそうです。

もちろん、撮影する順番は全くバラバラになります。

助さんが話しかけている黄門は、もう現場にいないんです。

多分、カメラに映らないので別の人が黄門の位置に立っていて、その人に話しかけているのでしょう。

役作りをして、気持ちを整えながら演じることは不可能です。

まさにモンタージュ理論の実践現場です。

 

演技第一主義の人にとっては「そんなものは演技でもなんでもない!」と怒るでしょうが、優先順位を「撮影ペース」に置くとこれが正解の一つになります。

伝統ある京都太秦撮影所がこれをやっていると知ると、勇気が湧いてきます。

必要なのは周到な準備

私たちが作るDIY映画にも、作品完成を邪魔する様々な制約があります。

そのもっとも大きな制約の一つ、「撮影時間が十分に確保できない」という部分は、この「順番をバラバラにして効率優先で撮影する」という手法がとても参考になります。

 

バラバラに撮影するためには、綿密な映像設計と撮影計画が必要です。

バラバラに撮影すると、充分に準備していても、編集後に「繋がって見えない」という危険は高くはなります。

でも、何度か経験を積むと、万が一映像が繋がらなかったときのための対処として「念のために追加で撮っておく映像」も分かるようになります。

 

こうやって撮影の工夫をすることで、予定時間内に全ての撮影を終えられるようになるのが第一段階。

予定時間に若干の余裕が生まれて初めて、その時間をこだわり追及の時間に充てるのが正しい順番でしょう。

 

参考になれば幸いです。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

自分で原案を考え、脚本化したストーリーを元に一つ一つのシーンを撮影して形にしていく「自主映画制作」という趣味では、とても大きな満足感を味わえます。
仮に誰にも完成品を見せずに一人で鑑賞するとしても、えも言われぬ達成感、大げさに言えば作品の中とはいえ「世界を創造した万能感」に浸れるのが映画作りです。

さらに、他の人に作品を見せて高評価を得られたりすると、とても嬉しい気持ちになります。

特に現代は自分から情報を発信する手段がたくさんあります。
一般の人が自分で撮った写真や文章を大量に公開する時代です。
公開して得たい「承認欲求」は思いのほか強く、自分で作った映画はその最大級の満足を生み出す可能性があります。

ただ、難点を挙げるとすれば、「写真を1枚撮って画像加工アプリで仕上げれば完了」というような手軽さが「映画作り」には無いことです。
実際にはとても大きな満足感と引き換えに、そこそこめんどくさい作業を伴うのが映画作りです。
(そこがまた、面白いところでもあるんですが)

Priorities in filmmaking: Satisfying your hunger is paramount

Comparing it to food, “Food is the most important thing in a person’s life, so we should have a high level of awareness. We should use high-quality plates, we should be particular about the ingredients, and we should also be particular about herbs. ‘The idea itself is not wrong.

However, the top priority when eating is to “satisfy your hunger.”

Isn’t it funny that people who haven’t been able to achieve this focus on dishes and herbs first?

In terms of movies, the “direction” part that is interesting and allows everyone to have an opinion may be considered “herbs.”

I understand that you want to focus on that, but it should be a low priority.

It’s only when you can clear the minimum level, that is, when you can complete the work, that you can start working on it.

The reason is simple: if you focus on the “direction” even though you don’t have the ability to complete it, it will take too much time and there is a high risk that the production will stall.

Although it has a lot to do with directing, I recommend giving “acting” a lower priority.

It’s natural to admire great performances in commercial films, and I can understand why actors want an environment where they can perform well.

However, creating that environment takes extra time.

In order to complete your work, please be aware of avoiding things that take time as much as possible.

You might think, “I don’t want to make such a bland movie.”

But don’t try to focus on other elements until you’ve finished even a bland movie.

Or is it better to have an elaborate, half-finished, unfinished product than a bland, bland finished product?

There’s no such thing as a stupid story.

Efficient creative process: Balancing commitment and time-saving

Creative activities always have limitations.

The biggest constraint is “time”.

It is very important to find ways to save time.

Don’t get me wrong, I’m not saying that you should throw away all your preferences because it will take time.

In fact, it’s the opposite: in order to maintain the point of “I want to be particular about this,” let’s make time for everything else by prioritizing efficiency.

The most important point in shortening the production period is “how quickly we can proceed with filming.”

 

To shorten the shooting period,

  • Increase the amount of shots taken per day
  • Shorten the interval between shooting dates

There are two sides.

 

This time, I will talk about “devices to increase the amount of photos taken per day.”

A good reference is the shooting style of Kyoto’s Uzumasa Studio.

Optimized traditional photography method

Uzumasa Studio is famous for filming historical dramas.

Although it is rare these days, in the days when new period dramas were being aired several times a week on TV drama series, filming was carried out at a breakneck pace.

Of course, if you wait for the actors to feel ready and shoot 3 shots in the morning and 10 shots in the afternoon, as you do in movies, you won’t be able to make it in time at all.

It is said that he has a unique idea for shooting at a high pace.

For example, filming the main characters.

This is a story that Tetsuya Takeda, who starred in “Mito Komon,” told on the radio.

 

For example, during the shoot that day,

  • main character
  • Assistant A
  • Assistant B
  • villain

Let’s say that the four main characters appear.

 

First of all, we will take all the images that all four people can see on the camera.

Next, we take all the footage that shows the main character’s face.

Next, we will take all the footage where the back and shoulders of the main character are reflected in the camera.

Once that is finished, the main actor leaves the scene.

Next, take a video that shows the villain’s face in the same way.

Take a video that shows the villain.

Here, the villain actor is also released.

In this way, he seems to be able to take shots that free up the busy actors.

Of course, the order in which the photos are taken will be completely different.

The main character that Suke is talking to is no longer on the scene.

Maybe because he’s not on camera, someone else is standing in the main character’s position and talking to him.

It is impossible to prepare for a role and perform it while being mentally prepared.

This is a place where montage theory is put into practice.

People who prioritize acting may get angry and say, “That’s not even acting!”, but if you prioritize “shooting pace”, this will be one of the correct answers.

Knowing that the traditional Kyoto Uzumasa Studio is doing this gives me courage.

Careful preparation is necessary

Even in the DIY movies we make, there are various constraints that hinder the completion of the work.

One of the biggest constraints is not having enough time to shoot, so this method of “shooting in different orders and prioritizing efficiency” is very helpful.

In order to shoot separately, a detailed video design and shooting plan are required.

If you shoot separately, even if you have prepared well, there is a high risk that the images will not look connected after editing.

However, once you gain some experience, you will be able to know how to record additional footage just in case the video doesn’t connect.

The first step is to be able to finish all the shooting within the scheduled time by making adjustments to the shooting process in this way.

It is only when you have some time left in your schedule that you should use that time to focus on your pursuits.

I’m glad if you can use it as a reference.

(This text was written using automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です