特撮を駆使して自主映画の撮影スケジュールを最適化するための実践ガイド

特撮映画の影響と自主映画の製作期間

私は元々、ハリーハウゼンのミニチュア特撮映画などが好きだったことがあって、バラバラに撮影した映像を組み合わせて、繋がったストーリーに見せることへの抵抗が全くありません。

ですから、演劇のように役者の気持ちから表現される演技を最優先した撮影などは、「贅沢だなあ」と感じます。

 

基本的には、演技初心者の知り合いなどと一緒に作品を作り上げることが多かったため、役者の表現力に頼らなくても成り立つような映像を組み立てる癖がついているんです。

 

そこでの最大の課題は、できるだけ短期間に作品を完成させることです。

理由は常々お伝えしている通り、製作期間を短くしようと意識しないと、結局作品が完成しないからです。

これは私にとっては、いまだに恐怖感を伴う要素で、完成させることの難しさから逃れられません。

でも、実際に映画作りをしていない人からは「仕事のように納期が決まってないんだから、ゆっくりと時間を掛けて良いものを作ればいいじゃないか」と言われます。

 

これは一見正しく聞こえますが、実際には時間を掛ければ掛けるほど相対的に品質が落ちていく要素がたくさんあることを知らない意見です。

 

撮影期間の短縮には様々な工夫を駆使する必要があります。

1日当たりの撮影量を増やすために、撮影の順番を変えることはもっとも一般的です。

もう一つの工夫は、シナリオの段階から、撮影が効率的に出来るような工夫をすることです。

自主映画・DIY映画は監督自らが脚本を書いて進行全体を管理する製作を兼ねている事が多いので、調整はしやすい筈です。

 

具体的にどういう工夫をするかの一例を紹介します。

ひとり芝居を多くする

撮影がもっともスピーディーに進むのは、登場人物が一人の場面です。

撮影する際、監督が役者やスタッフに伝えたイメージを再現しようとします。

もちろん、注文が難しければそれなりに時間が掛かるんですが、登場人物が1人の場合は、その人の演技さえクリアすればOKとなります。

登場人物が2人いると、それぞれの演技がOKで、2人の「間合い」もOKで初めて撮影完了となります。

チェックポイントが格段に増えるので、同じ長さの1ショットに使う撮影時間は倍増するんです。

同じ場面に登場する人物が増えれば増えるほど、撮影時間は長引きます。

 

ここから考えられる、撮影時間を短くするコツは、「できるだけ画面にひとりずつ映る映像を多くする」ということです。

これは、簡単なのはカット割りによって1ショットの映像を増やすことでも実現します。

2人が登場するシーンでは普通、2ショットとそれぞれの人物の1ショットを組み合わせます。

カット割りして2ショットの数を減らせば、2人の間合いが課題になる映像はその2ショット映像だけになります。

1ショットの映像は少なくとも芝居上、間合いを考慮しなくていいので撮影は早く進みます。

 

もっと根本的に2ショットを減らすには、そもそも2人での行動を減らす手があります。

 

例えば2人の刑事がコンビで捜査をしている話だとします。

これを表現するときに、常に2人がくっ付いて会話しながら物語を進めようとすると、当然、時間のかかる2ショットの場面が多くなります。

それよりも、基本は二手に分かれてそれぞれが捜査をして、時々合流して情報交換をして、またそれぞれの単独行動に戻る、という展開にすると、撮影がスムーズな1ショット映像を多くできます。

 

その映像設計が出来ると、撮影スケジュールそのものを効率的に組み直せます。

1人の役者しか参加できない日でも、撮影量を稼げるからです。

スケジュール合わせの難易度は人数で激変する

全体的な撮影量が少ない短編作品で、1日~3日で全ての撮影が完了するスケールの作品であれば、工夫は「1日当たりの撮影量を増やす」だけで事足りますが、通常は撮影回数は数回~十数回に及びます。

もちろん長編作品になれば数十日を撮影に費やします。

撮影回数が多い作品であれば、スケジュール調整の工夫の効果はとても大きくなります。

逆に言うと、工夫をしないと何日分も無駄にします。

 

基本的な事ですが、撮影するためには、スタッフと出演者の都合を合わせる必要があります。

主役は毎週撮影可能だとしても、ヒロイン役の役者が隔週でのみ撮影可能であれば、普通は撮影は隔週で行います。

でも、映像の中には、主役しか映らない場面もたくさんあるはずです。

その撮影の間、せっかく参加しているヒロインはただ時間をつぶすことになるんです。

私はこれが非常な無駄だと思うんです。

主役しか映らない場面は、できるだけヒロインが参加できない日にまとめて撮影できないか、そういう視点でスケジュールを立てます。

ヒロインが参加する日は、とにかくヒロインが映らなければ成り立たない場面だけ撮影するようにすれば、撮影期間の短縮に繋がります。

さらに特撮要素を加えてスケジュールを短縮する

映画は舞台と違って、死角がたくさんあります。

死角の無い舞台劇では3人が議論しているシーンは必ず3人が立っている必要がありますが、映画の画面の中で1人の顔がアップになっている瞬間は、その役者の前に必ずしも他の2人が存在していなくても、物語は成り立つんです。

この特徴を利用しない手はありません。

馬鹿正直に芝居そのものを分割して撮影するだけが選択肢ではないんです。

 

また、映画では人物の位置関係を把握しやすくするために、登場人物の肩越しに別の登場人物の姿を撮る映像を多用します。

この時、「肩しか映らないのなら、わざわざその役者にスケジュール調整してもらわなくてもいいんじゃないか?」という疑問を持ってもらいたいんです。

もっと言えば、「肩しか映らないのであれば、映像合成でも行けるんじゃないのか?」という、特撮的発想を持ってもらいたいんです。

 

実際、私は「男はつらいよ」のオマージュ的長編映画を作った際、スケジュール調整の工夫として、色々な場面で映像合成を採用しました。

基本的にはホームドラマですから、普通は特撮とは最も縁遠いと思うでしょう。

怪獣映画と違って「これは特撮だな」と気付かれると良くない、本来は特撮とは相性が良くないと思われるジャンルです。

しかし、静止画合成や2画面合成を多用して、実際には共演していない役者同士が会話していたりする場面があちこちにあるのですが、その場面が特撮だと気付いた人はほとんどいませんでした。

特撮が上手く使えた例だと思います。

 

現実的に、この作品はギリギリのスケジュールで撮影したので、もし特撮場面を採用していなければ、大幅に脚本からエピソードを削除することになって、最悪、完成させることはできませんでした。

 

映画製作は、結局のところ、時間との戦いです。

その戦いに勝って初めて作品は完成します。

「映画というのは時間が掛かるもの」と最初からあきらめずに、撮影時間の短縮のために有効な工夫をしてみてください。

 

参考になれば幸いです。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

自分で原案を考え、脚本化したストーリーを元に一つ一つのシーンを撮影して形にしていく「自主映画制作」という趣味では、とても大きな満足感を味わえます。
仮に誰にも完成品を見せずに一人で鑑賞するとしても、えも言われぬ達成感、大げさに言えば作品の中とはいえ「世界を創造した万能感」に浸れるのが映画作りです。

さらに、他の人に作品を見せて高評価を得られたりすると、とても嬉しい気持ちになります。

特に現代は自分から情報を発信する手段がたくさんあります。
一般の人が自分で撮った写真や文章を大量に公開する時代です。
公開して得たい「承認欲求」は思いのほか強く、自分で作った映画はその最大級の満足を生み出す可能性があります。

ただ、難点を挙げるとすれば、「写真を1枚撮って画像加工アプリで仕上げれば完了」というような手軽さが「映画作り」には無いことです。
実際にはとても大きな満足感と引き換えに、そこそこめんどくさい作業を伴うのが映画作りです。
(そこがまた、面白いところでもあるんですが)

The influence of special effects films and the production period of independent films

I’ve always loved Harryhausen’s miniature special effects films, and I have no qualms about combining footage shot separately to create a connected story.

That’s why I feel it’s such a luxury to shoot a movie that prioritizes the acting that expresses the actors’ feelings, like in a play.

 

Basically, I often created works together with acquaintances who were beginners in acting, so I have developed a habit of assembling images that can work without relying on the actors’ expressiveness.

 

The biggest challenge here is to complete the work in as short a time as possible.

The reason is, as I always say, if you don’t try to shorten the production period, the work will not be completed in the end.

For me, this is still an element that accompanies a sense of fear, and I cannot escape the difficulty of completing it.

However, people who don’t actually make movies say, “It’s like a job where there’s no set deadline, so why not take your time and make something good?”

 

This may sound correct at first glance, but it is an opinion that does not know that there are actually many factors that cause the quality to deteriorate relatively over time.

 

To shorten the shooting period, it is necessary to make full use of various techniques.

The most common way to increase the number of shots per day is to change the order of shots.

Another idea is to devise ways to make filming more efficient from the scenario stage.

For independent films and DIY films, the director himself writes the script and manages the entire process, so it should be easier to make adjustments.

 

I’ll give you a concrete example of how to do it.

Do more solo plays

Scenes where the character is alone are the fastest to shoot.

When filming, we try to recreate the image that the director conveyed to the actors and staff.

Of course, if the order is difficult, it will take some time, but if there is only one character, it will be OK as long as that person’s performance is clear.

When there are two characters, the filming is complete only when each character’s acting is OK and the distance between the two is OK.

Since the number of checkpoints increases significantly, the shooting time for one shot of the same length doubles.

The more people that appear in the same scene, the longer the shooting time will be.

 

The trick to shortening the shooting time that can be considered from this is to “increase the amount of footage that appears on the screen as much as possible.”

This can easily be achieved by increasing the number of shots per shot by dividing the footage into cuts.

For scenes with two characters, I usually combine two shots with one shot of each character.

If you cut the number of shots and reduce the number of shots, those two shots will be the only footage where the distance between the two people becomes an issue.

With one-shot footage, at least theatrically, you don’t have to consider the distance, so filming progresses quickly.

 

To reduce the number of two-shot shots more fundamentally, there is a way to reduce the number of two-person actions in the first place.

 

For example, let’s say you’re talking about two detectives working together on an investigation.

When expressing this, if you try to advance the story while the two characters are always talking together, naturally there will be a lot of time-consuming two-shot scenes.

Instead, if you basically divide into two groups and each investigate the investigation, meet up occasionally to exchange information, and then go back to acting alone, you can shoot more one-shot footage that is smoother.

 

Once you can design the video, you can efficiently rearrange the shooting schedule itself.

This is because even on days when only one actor can participate, you can still get enough footage.

The degree of difficulty in arranging schedules changes dramatically depending on the number of people

If it is a short film with a small overall amount of shooting, and the entire shooting can be completed in 1 to 3 days, the only thing you can do is increase the amount of shooting per day, but usually The number of times ranges from a few times to more than a dozen times.

Of course, if it’s a full-length film, it will take dozens of days to shoot it.

If the project involves a large number of shooting sessions, the effects of adjusting the schedule can be very effective.

On the other hand, if you don’t take care of it, you will waste many days.

 

It’s a basic thing, but in order to film, it is necessary to coordinate the convenience of the staff and performers.

If the lead actor can be filmed every week, but the heroine can only be filmed every other week, then filming will normally be done every other week.

However, there are probably many scenes in the video where only the main character is visible.

During the filming, the heroine who is taking part is just killing time.

I think this is a huge waste.

For scenes where only the main character can be seen, I try to create a schedule from the perspective of whether it is possible to shoot all the scenes on days when the heroine is not available.

On days when the heroine will be participating, you can shorten the filming period by shooting only the scenes that would not be possible without the heroine.

Shorten the schedule by adding special effects elements

Movies, unlike stage plays, have a lot of blind spots.

In a stage play where there are no blind spots, a scene in which three people are discussing must always have three people standing, but at the moment when one person’s face is shown close up on the movie screen, there is a scene in front of the actor. The story can work even if the other two people don’t necessarily exist.

There is no reason not to take advantage of this feature.

The only option is not to be honest and film the play itself in parts.

 

Also, in order to make it easier to understand the positional relationships between characters, movies often use footage of characters looking over their shoulders.

At this point, I want people to ask themselves the question, “If only the shoulders are visible, then why not have the actor go to the trouble of adjusting his schedule?”

More specifically, I’d like people to have the special effects mindset of “If only the shoulders are visible, then why not use video compositing?”

 

In fact, when I made a feature-length film that was an homage to “Otoko wa Tsurai yo,” I used video compositing in various scenes as a way of adjusting the schedule.

Basically, it’s a home drama, so you’d think it would be the furthest thing from special effects.

Unlike monster movies, it’s a genre that doesn’t really go well with special effects, and it’s not good if people notice that “this is special effects.”

However, there are scenes here and there where still image compositing or two-screen compositing is often used, and actors who are not actually co-starring are talking to each other, but few people realize that these scenes are special effects. Could not.

I think this is an example of how special effects were used well.

 

Realistically, this work was shot on a tight schedule, so if we hadn’t used the special effects scenes, we would have had to delete a lot of episodes from the script, and worst of all, we wouldn’t have been able to complete it.

 

Filmmaking is, after all, a race against time.

The work will only be completed once that battle is won.

Don’t give up on the fact that “making a movie takes time” from the beginning, and try to find effective ways to shorten the filming time.

(This text was written using automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です