ストップモーション撮影の楽な方法:コマ撮り不要の工夫とテクニック

ストップモーションの特徴と魅力

特撮技法の中でも人気なのがストップモーション映像です。

これは、人形などが自分で動いているかのように見せる、アニメーションの手法の一つです。

 

アニメーションは精霊主義(アニミズム)と同じ語源で、「命を吹き込む」という意味があります。

確かに優れたアニメーションは、絵やミニチュアモデルに命が宿っているかのように見えます。

アニメーションの仕組みを理解するためには「動画はどう記録されるか」という仕組みを知る必要があります。

動画とは簡単に言うと連続した静止画を繋げたものです。

記録上は動いているわけではないんです。

1秒間の動きを24枚とか30枚の写真として記録して、その写真を1秒間で連続して表示することで、動きの記録として再現してるだけです。

 

ストップモーションはこの仕組みを逆に利用して、少しずつ動きに変化を加えながら撮影した静止画を並べることで、絵や模型が動いているように見せます。

自分が手で描いたもの、自分が手でポーズを付けたミニチュアが、映像の中で生き生きと動くのが面白いところです。

特にミニチュアモデルを使った「モデルアニメーション」とも呼ばれるストップモーション映像は、そもそも「ミニチュア模型」が持っている魅力と、動きがミックスされるのでとても楽しいものです。

ストップモーションを使わずに模型を動かす、「マリオネット方式」の手法も面白いのですが、マリオネット方式の撮影には大きな弱点があります。

複雑な動きをさせようとすると、何人もの人の手が必要になるという事です。

 

例えば、二本足で恐竜がノシノシ歩きながら口を開く映像を撮ろうとします。

足の動きを表現するために両手がふさがりますから、口を開く動作は別の人に任せる必要があります。

もっと複雑で自然な動きにしようと思ったら、さらに撮影には人数が必要になるわけです。

 

ところが、ストップモーションは全ての動きを一人で加えられます。

一人で足の動きを整えつつ、口の開閉も整えて、手を放して撮影、という作業を繰り返すのが基本だからです。

「複雑な動きでも全てを一人で完結させられる」というのが、ストップモーション映像制作の大きな魅力かもしれません。

従来の撮影手順による欠点は撮影時間の長さ

ストップモーション撮影の基本は、三脚に固定したカメラの前に模型を置き、少しポーズを変えては撮影する、という作業を繰り返すことです。

そうやって、1コマずつ撮影するので、ストップモーション撮影のことを「コマ撮り」とも言います。

模型のポーズを変える作業をP、撮影をとすると、次のような作業になります。

 

P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、

 

これで10コマ分の撮影になります。滑らかな動きに見せようとすれば、これは1/3秒の長さです。

想像できると思いますが、ストップモーション映像の撮影最大の欠点は「とても時間が掛かる」ということです。

動きの荒い、コミカルな映像で良ければ、1日で1分間くらいの映像が作れるかもしれませんが、リアリティーがある映像を作ろうとしたら、1日掛けて撮影してもせいぜい数秒分の映像しか作れません。

新しいビデオ時代のストップモーション撮影

そこで私が実験して採用しているのが、コマ撮りをしないストップモーション撮影です。

具体的なやり方は、カメラを撮影しっぱなしにするということです。

前述同様に、模型のポーズを変える作業をA、撮影をBとして同じ分量の10コマ分の撮影をする場合、次のような作業になります。

 

P、S、S、S

 

明らかに文字列が短いですよね?

P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、、P、(←従来法)

圧倒的に手間が少ないということです。

 

実際の作業としては、模型をちょっと動かしては手を引っ込める、という動作をカメラの前で繰り返すことになります。

その間、カメラには一切触れません。

視線も模型から反らす必要がないので、次の動きを付ける事だけに集中できるんです。

やってみると分かりますが、従来のコマ撮りとは比べ物にならないくらい、サクサクと短時間に撮影が進みます。

撮影がスムーズなので、模型の動きも滑らかになります。

 

もちろん、これで撮影した映像には、動きを付けている自分の手がばっちり映り込んでしまっているので、それだけでは完成にはなりません。

撮影映像をパソコンに取り込んで、「手が映り込んでいない瞬間」を1コマずつ画像書き出しする必要があります。

その、書き出した画像を改めて並べることで、ストップモーション映像になるわけです。

 

「画像書き出しの手間が増えるから大変そう」と言われますが、動画編集に慣れていれば、そんな作業はものの10分くらいで終わります。

撮影が数倍のペースで進む上に、追加作業が僅かなのであれば、この手法を使わない手はありません。

 

これは実は、デジタルデータに映像を記録して、デジタルで編集できる現代だからできるやり方なんです。

同じことをフィルムのカメラで行なったら、フィルム代だけで何百万円も掛かってしまいます。

撮影自体は0円でできる今だからこそ、実現できる手法と言えます。

 

「編集作業を加えずに、昔ながらのやり方でコマ撮りを楽しみたい」というのであればそれも良いでしょう。

ただ、その先にある「鑑賞できる作品づくり」まで考えるのであれば、新しい手法をお勧めします。

 

なお、撮影中に手が映り込んでいる映像も、全体を早送りで見せたりすれば、楽しいメイキング映像になることを付け加えておきます。

参考までに、私の実験映像を公開します。

 

参考になれば幸いです。

(ブログ記事一覧)

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」のご案内

この講座は、低予算で映画を作りたいアマチュア向けに、エンタメストーリーの作り方と映画制作の「裏技」を紹介するものです。

プロのやり方にこだわらず、簡単にオリジナルの映像作品を作る方法を教えます。是非、内容をご確認ください。

オンライン講座「超実践的ストーリー映像製作講座・概要編」の詳細はここをクリック

自分で原案を考え、脚本化したストーリーを元に一つ一つのシーンを撮影して形にしていく「自主映画制作」という趣味では、とても大きな満足感を味わえます。
仮に誰にも完成品を見せずに一人で鑑賞するとしても、えも言われぬ達成感、大げさに言えば作品の中とはいえ「世界を創造した万能感」に浸れるのが映画作りです。

さらに、他の人に作品を見せて高評価を得られたりすると、とても嬉しい気持ちになります。

特に現代は自分から情報を発信する手段がたくさんあります。
一般の人が自分で撮った写真や文章を大量に公開する時代です。
公開して得たい「承認欲求」は思いのほか強く、自分で作った映画はその最大級の満足を生み出す可能性があります。

ただ、難点を挙げるとすれば、「写真を1枚撮って画像加工アプリで仕上げれば完了」というような手軽さが「映画作り」には無いことです。
実際にはとても大きな満足感と引き換えに、そこそこめんどくさい作業を伴うのが映画作りです。
(そこがまた、面白いところでもあるんですが)

Features and appeal of stop motion

One of the most popular special effects techniques is stop motion.

This is a method of animation that makes it appear as if the puppets are moving on their own.

Animation has the same origin as animism, which means “to breathe life into life.”

It’s true that good animation makes a painting or miniature model look like it comes to life.

In order to understand how animation works, you need to know how videos are recorded.

Simply put, a video is a series of still images connected together.

It doesn’t seem to be moving on record.

It simply records movement for one second as 24 or 30 photos and displays the photos continuously for one second to reproduce the movement as a record.

 

Stop motion uses this mechanism in reverse to make a picture or model appear to be moving by arranging still images taken while gradually changing the motion.

What’s interesting about it is that the miniatures that I drew and posed with my own hands come to life in the video.

In particular, stop-motion videos that use miniature models, also known as “model animation,” are very fun because they mix the charm of “miniature models” with movement.

The “marionette method,” which moves models without using stop motion, is also interesting, but there are major weaknesses in shooting using the marionette method.

If you try to make a complex movement, it will require the hands of many people.

 

For example, let’s take a video of a dinosaur walking on two legs and opening its mouth.

Since both hands are occupied to express the movement of the legs, the act of opening the mouth must be left to another person.

If you wanted to create more complex and natural movements, you would need more people to shoot.

 

However, with stop motion, all the movements can be added by one person.

This is because the basic idea is to repeat the process by yourself, adjusting the movement of your legs, opening and closing your mouth, and letting go of your hands to take the picture.

Perhaps one of the great appeals of stop-motion video production is that one person can complete even complex movements by themselves.

The disadvantage of conventional shooting procedures is the long shooting time.

The basics of stop-motion photography is to place a model in front of a camera fixed on a tripod, change its pose slightly, and then take the picture, repeating the process.

In this way, one frame at a time is taken, so stop-motion photography is also called “frame-by-frame photography”.

If the task of changing the pose of the model is A, and the task of photographing is B, the task will be as follows.

 

A, B, A, B, A, B, A, B, A, B, A, B, A, B, A, B, A, B, A, B

 

This will take 10 frames. If you want to make it look like a smooth movement, this is 1/3 second long.

As you can imagine, the biggest drawback of shooting stop-motion footage is that it takes a lot of time.

If you want a fast-paced, comical video, you might be able to create a one-minute video in a day, but if you want to create a realistic video, you can only shoot a few seconds worth of video over the course of a day. I can’t make it.

Stop motion photography for the new video era

What I have been experimenting with is stop-motion photography, which does not involve frame-by-frame photography.

The specific method is to keep the camera shooting.

In the same way as above, if A is changing the model’s pose and B is shooting, and the same amount of 10 frames are to be taken, the work will be as follows.

 

A, B, B, B, B, B, B, B, B, B, B

 

Obviously the string is short, right?

That means less work.

 

The actual work involves moving the model slightly and withdrawing your hand, repeating this action in front of the camera.

During this time, do not touch the camera at all.

Since I don’t have to look away from the model, I can concentrate on adding the next movement.

When you try it out, you will see that the shooting progresses quickly and quickly, which is incomparable to traditional stop-motion photography.

Since the shooting is smooth, the movement of the model is also smooth.

 

Of course, the video shot with this method clearly shows my hands creating the movements, so that alone is not enough to complete the project.

It is necessary to import the captured video to a computer and export the images frame by frame at the moment when the hand is not reflected.

By arranging the exported images again, it becomes a stop motion video.

 

People say, “It seems difficult because it takes more time to export images,” but if you are used to video editing, such a task can be completed in about 10 minutes.

If your shooting progresses several times faster and requires only a small amount of additional work, there is no reason not to use this method.

 

This is actually a method that is possible in the modern era, where images can be recorded in digital data and edited digitally.

If you did the same thing with a film camera, it would cost millions of yen just for the film.

It is a method that can be realized precisely because the shooting itself can be done for 0 yen.

 

If you want to enjoy time-lapse photography the old-fashioned way without any editing, that’s fine too.

However, if you want to go beyond that and think about creating works that can be appreciated, I recommend a new method.

 

I would also like to add that even videos where hands are visible during filming can be made into fun making-of videos if you show the whole thing in fast forward.

For your reference, I will publish my experimental video.

 

I’m glad if you can use it as a reference.

(This text was written using automatic translation.)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です